Spreekuur vervangt inspreken bij gemeenteraad

• zaterdag 29 september 2018
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Een dialoog met de gemeenteraad moet het worden. Een nieuwe spreekuur dat de gemeenteraad van Hollands Kroon met ingang  van volgende maand gaat houden.
    Lydia Jasper 29-9-2018

Op de dinsdag voor de raadsvergadering kunnen inwoners voortaan hun grieven over alle onderwerpen die spelen in de gemeente bespreken met de voltallige raad.

"Het is een uitvloeisel van het coalitieakkoord", zegt Jip Pankras, fractievoorzitter van Senioren Hollands Kroon en destijds formateur na de verkiezingen. "We vinden dat het inspreken voor burgers zoals het tot nu toe ging anders moet. Nu komen mensen speciaal naar de raadszaal om in te spreken, krijgen ze daar maximaal vijf minuten voor en mag de raad alleen een aanvullende vraag stellen voordat de volgende het woord krijgt. Dan zie je ze soms teleurgesteld weglopen terwijl ze vol emoties zitten. Dat is niet goed."

Pankras gaat verder. "Bovendien hebben alle fracties dan vaak hun standpunten over zaken al bepaald. Vandaar dat we meer een dialoog willen met de inwoners voorafgaand aan de raadsvergadering op donderdag daarna. Dan kunnen de fracties dat nog meenemen in hun overwegingen."

Volgens Pankras gaat het spreekuur ook door als zich vooraf maar één inspreker heeft gemeld. ,,We gaan zien hoe het loopt. Maar inderdaad, ook als er één aanmelding is, gaat het door. Onveranderd blijft overigens dat insprekers zich vierentwintig uur van te voren moeten aanmelden.

Inwoners die wat kwijt willen aan de gemeenteraad kunnen in het nieuwe systeem in één keer alle fracties bereiken. "Anders liepen inwoners fractievergadering na fractievergadering af en waren daar avonden mee bezig. Dit is effectiever."

Het eerste spreekuur wordt op 30 oktober gehouden.

Noordhollands Dagblad

___________________________________________________________________

Ja, het is ook lastig hoor die burgers. Nu kunnen ze zonder de camera's toch lekker hun gang gaan. NIEMAND die er ook maar iets van zal merken.
    Hoe krijg je het bedacht!
    Alsof ze naar de burgers gaan luisteren................
    Slecht idee om dit door te voeren.

We krijgen dagelijks te horen dat we in een democratie leven, het tegendeel is het geval. We worden iedere dag door politiek en media voorgelogen, als het niet over het klimaat is is het wel over de integratie, migratie, misdaadcijfers werkloosheidscijfers(1 uur per week werken en je bent niet meer werkeloos volgens de huidige norm) en ga zo maar door.

Theo Moras zei

Hoe krijg je het bedacht!
    Alsof ze naar de burgers gaan luisteren................
    Slecht idee om dit door te voeren.

Voortaan hebben de fracties niet op de dag van de raadsvergadering hun oordeel over de agendapunten klaar, maar voor het spreekuur op dinsdag. Raadsleden die naar het spreekuur worden gestuurd weten dan precies wat ze wel of niet mogen zeggen tegen de bezoekers van het spreekuur. Tot een goed gesprek zal het net als in de gemeenteraadsvergadering echt niet komen.

Het rechtse beleid van deze gemeente is een afspiegeling van de landelijke politiek. Middels de Ouderenpartij (konden geen kandidaten vinden) hebben een aantal VVD aanhangers hun kans gegrepen weer een plekje in de raad te bemachtigen. Deze bestuurders houden niet van tegenspraak uit de bevolking, zelfs niet van hun coalitie vrienden. Hun gezamenlijke meerderheid is een gevaar voor de democratie. Geen inspraak meer tijdens de raadsvergaderingen is er een duidelijk voorbeeld van.

Dekker zei

Laatste anoniem, dit heeft niets te maken met een Rechts beleid, dit is terug naar de jaren van het Communisme, ook daar hadden de mensen niets meer te vertellen. Heel veel kopstukken binnen de EU zijn oud Communisten en de SP en GL in Nederland zijn ook vergeven van oud Communisten. VVD en CDA maken gebruik van de Communistische idealen om hun zakken te vullen, het domme volk trapt er toch wel in getuige de verkiezingen.

Het inspreken voor de raadsvergadering zou een aanvulling moeten zijn op het inspreken tijdens de vergadering, zo wordt recht gedaan aan de burger. Het inspreken tijdens de vergadering, in het openbaar en met camera erbij is immers de manier een zaak onder de aandacht van medebewoners te krijgen. Het zou dus beide moeten.

Ach, het gaat niet eens om het inspreken en om wanneer dat precies gebeurt. Het gaat om het luisteren naar mensen die er anders over denken, om rekening houden met de minderheid. Daar houden CDA, VVD en SHK niet zo van. En LADA was daar ook niet bedreven in. Terwijl dat toch de basis van de democratie is.
    De domheid regeert in Hollands Kroon.

Mr. X zei

Het inspreken is de enige democratische mogelijkheid onwelgevalligheden in een gemeente in het openbaarheid te brengen. Dat het huidige inspreken zich de laatste jaren beperkte tot hoofdzakelijke negatieve berichten over het bestuur doet er niet toe en zou door een raad juist aangewend moeten worden verbeteringen aan te brengen. Helaas wordt het disfunctioneren van B&W met een door de raad verstrekte verregaande mandatering nu juist in stand gehouden door wat zij noemen 'een dialoog'. Structurele en democratiebedreigende problemen zoals het optreden van Nawijn de afgelopen jaren blijven onder de pet; wat dus niet anders dan de bedoeling kan zijn.