Pallas-project kan door met geld provincie

• vrijdag 21 september 2018
  • Categorie: , ,
  • Petten -   Groen licht voor de nieuwe Pallas-reactor in Petten.
    Roel van Leeuwen 21-9-2018

Door de steun van de Statenfracties van D66 en de  PvdA is een ruime meerderheid in de Staten voor uitbetaling van het laatste deel van een lening aan de stichting die de komst van de reactor voorbereid.

Eigenlijk hadden alle fracties maandagavond aan moeten geven of ze bereid waren nog eens 17,5 miljoen euro - van een totale lening van 40 miljoen euro - te lenen aan Pallas. Maar de woordvoerders van D66 en de PvdA wilden eerst kijken of er binnen de eigen fracties voldoende draagvlak was.

De stichting voorbereiding Pallas is er immers niet in geslaagd om te voldoen aan alle vooraf gestelde voorwaarden voor de lening. Zo is nog niet duidelijk of er voldoende private investeerders zijn te vinden voor het 650 miljoen euro kostende project. De Statenleden moeten er maar op vertrouwen dat het allemaal goedkomt als het gecompliceerde vergunningstraject is doorlopen.

,,Dat is een dilemma", aldus Statenlid Flip de Groot van D66. "Het belang is in ieder geval groot genoeg om dit risico te nemen." Hij benadrukt echter dat de stichting niet meer bij D66 hoeft aan te kloppen voor nog meer geld. ,,Het is klaar. Wij zijn tot het uiterste gaan in ons vertrouwen. Dat vertrouwen moet nu waargemaakt worden."

Ook PvdA-statenlid Rina van Rooij stelt dat het bij 40 miljoen euro moet blijven. ,,Dit is het!"

Gedeputeerde Jaap Bond laat weten opgelucht te zijn over het besluit van de twee fracties. Eerder gingen VVD, CDA en PVV al akkoord. ,,We kunnen nu door. Voor de regio en voor het land is dit goed nieuws. Het gaat om 30.000 kankerpatiĆ«nten die worden geholpen door de isotopen uit de reactor." Ook hij geeft aan dat Pallas niet om meer geld hoeft te vragen aan de provincie. ,,Als het duurder wordt moeten ze maar bij het Rijk of private investeerders aankloppen"  Wel zal Pallas de
    lening waarschijnlijk anderhalf jaar later terugbetalen dan was gepland.

De leveringszekerheid van medische isotopen veilig stellen voor de toekomst is van groot belang voor de voorstanders van het Pallas-project. Daarnaast gaat het om het behoud van hoogwaardige werkgelegenheid in Noord-Holland Noord. Tegenstanders wijzen echter op het concurrerende Ligthouseproject waarmee in de toekomst ook belangrijke isotopen kunnen worden geproduceerd.

Noordhollands Dagblad