Gesteggel Klimaatplan

• donderdag 27 september 2018
  • Categorie: , ,
  •  Den Haag - Coalitie verdeeld over te nemen maatregelen.

De coalitie steggelt over het klimaatakkoord. VVD CDA, D66 en Christen Unie zijn verdeeld over hoe Nederland de CO2-uitstoot moet terugdringen en wie voor de kosten gaat opdraaien.

Kern van de ruzie is het 'klimaatakkoord op hoofdlijnen' dat afgelopen zomer is gepresenteerd. Het kabinet moet uit deze grabbelton van klimaat-maatregelen een selectie maken voor ze verder worden uitgewerkt. De verwachting was dat minister \Wiebes (Klimaat) daar duidelijkheid over zou geven, maar door politieke onenigheid achter de schermen gaat dat op zijn vroegst volgende week worden.

Naar verluidt zijn de coalitiepartijen het bijvoorbeeld nog niet eens over maatregelen om autorijdend Nederland te vergroenen. De makers van het klimaatakkoord, partijen uit de sector en belangenclubs, blijven hangen in rekeningrijden. Terwijl de coalitie al vooraf heeft afgesproken dit te willen blokkeren. Wat overblijft, zijn suggesties om elektrische auto's op allerlei manieren te subsidiƫren. Daar voelen VVD en CDA niet zoveel voor.

Ook op andere terreinen denken de vier coalitiepartners anders. Zo heeft D66 minder moeite met harde maatregelen op het gebied van landbouw dan de ChristenUnie.

Een ander heikel punt is het plan van voormalig PvdA-leider Diederik Samsom. Hij wil de belasting op aardgas verhogen en op elektriciteit juist verlagen. Door twintig cent per kubieke meter meer te vragen voor gas zou de huizenbezitter van zelf wel enthousiast worden om de boel te isoleren of op zoek te gaan naar een alternatieve warmtebron. In coalitiekringen spreken ze al over de 'twintig cent van Samsom'. Zo'n maatregel tast echter direct de koopkracht aan.

Noordhollands Dagblad