Voorkomen dat het fout gaat

• zaterdag 18 augustus 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Wie zuinig is op zijn erfgoed zorgt voor een goed monumentenbeleid

Marten Visser 18-8-2018

ANALYSE
                                           ______________

Staan er in de gemeente Hollands Kroon momenteel monumentale panden zodanig te verkrotten dat ze dreigen te verdwijnen? Zijn er eigenaren van beeldbepalende panden die sloopplannen hebben om een nieuwe villa op te kunnen trekken! Daar lijkt het op het eerste gezícht niet op.

Waar maakt het Cuypersgenootschap zich dan druk om, zou je denken! Vanwaar al die ophef over het ontbreken van een monumentenbeleid in Hollands Kroon! Met zelfs een rechtszaak en een fikse dwangsom voor de gemeente, als het aan het genootschap ligt? Zo slecht gaat het toch niet in de Polder? Blijkbaar is er helemaal geen bemoeienis van de gemeente nodig om monumentale panden overeind te houden.

Dat ligt uiteraard iets genuanceerder. Het gaat er niet om of  het op dit moment goed gaat, waar het om draait is dat je als gemeente bepaalde garanties inbouwt om er voor te zorgen dat het goed blijft gaan met de monumenten op je grondgebied. En dat is uiteraard bepaald niet het geval, wanneer er geen enkel beleid is. Het Cuypersgenootschap heeft gelijk wanneer ze stelt dat 'monumenten vogelvrij zijn ín Hollands Kroon'. Zonder regels die bijzondere panden beschermen zijn monu- mentale panden overgeleverd aan de grillen van hun eigenaren. In vrijwel alle gevallen zien die de meerwaarde van hun bijzondere object. En zijn ze er dus zuinig op.

Voor de enkele eigenaar zonder dat historisch besef zijn regeltjes nodig. Om te voorkomen dat zij de sloopkogel door hun bezit halen. Of dat vernachelen met een foeilelijke aanbouw. Vrijwel alle gemeenten in Nederland nemen hun verantwoordelijkheid. En hebben een gemeentelijke monumentenlijst met panden die 'te licht zijn bevonden' voor bescherming door de rijksoverheid. Nu de provinciale monumentenlijst verdwijnt wordt zo'n gemeentelijke lijst extra belangrijk.

Hollands Kroon werd drie jaar geleden al door het Cuypersgenootschap op de vingers getikt, maar heeft nog steeds geen monumentenbeleid. Wethouder Theo Meskers spreekt nu sussende woorden. Het komt goed, komend voorjaar kan de gemeenteraad een voorstel van hem verwachten, zegt Meskers. Hij noemt de actie van het Cuypersgenootschap 'voorbarig'. Dat is een wonderlijke uitspraak voor een bestuurder van een gemeente die al drie jaar lang treuzelt.

Noordhollands Dagblad

___________________________________________________________

Zie ook:

12-8-2018  Erfgoed Hollands Kroon inzet proces

31-10-2017 Gevecht om monumenten

1-11-2017   Hollands Kroon wijst erfgoed als enige af

27-6-2016   Wrijving erfgoed
                         (Coalitiepartijen Hollands Kroon dwarsbomen plan voor monumentenlijst )

Waar maakt het Cuypersgenootschap en een paar politieke partijen van de gemeente Hollands Kroon zich dan zo druk om.
    Wethouder Theo Meskers spreekt nu nog steeds sussende woorden ook al had diezelfde wethouder allang afgeserveerd dienen te worden na het uit eigener beweging opstappen in de vorige raadsperiode.
    En zonder verklaring af te leggen aan de gemeenteraad van het politieke toneel te verdwijnen.
    Het komt goed volgens de wethouder, komend voorjaar kan de gemeenteraad een voorstel van hem verwachten, zegt Meskers. Hij noemt de actie van het Cuypersgenootschap 'voorbarig'. Dat is een wonderlijke uitspraak voor een bestuurder die normaal gesproken geen deel uit zou mogen maken van deze gemeente.
    En nog erger, deze wethouder die al drie jaar lang treuzelt om het voor elkaar te maken.

Sam Kooy zei

Zo is Meskers. Ik zie kans binnen de gemeente HK tig monumenten aan te wijzen. Maar Meskers weet niet og nauwelijks waar. Hij is niets meer dan een vreemde in deze gemeente. Puur eigen mening zich niets aantrekkend van de 'meute'. Graag antwoord van u heer Meskers !

Hij denkt: het beschermen van monumentale boerderijen en huizen is niet in het belang van boeren en bedrijven, de achterban van vvd en cda, dus daar beginnen we niet aan.

Sam Kooy zei

Westerkamp had voordat hij weg liep het monumentenbeleid in zijn portefeuille. Toen Eichhorn dat onderwerp begin 2017 weer eens op een raadsvergadering aanzwengelde werd zijn mond door Westerkamp gesnoerd. Gesnoerd in een onbeschaamde en beledigende reactie van W. En de vergadering werd, zonder ondersteuning door de rest van de Raad, voortgezet.

En die raadsleden zijn onze volksvertegenwoordigers die lak hebben aan de burger.
    Wat zijn het een stelletje lapzwansen die raadsleden van Hollands Kroon.