'Toren beter toegankelijk'

• woensdag 1 augustus 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Den Oever - Raadslid Lilian Peters (Groen Links) neemt geen genoegen met de uitleg van Hollands Kroon over het Waddenbelevingspunt in Den Oever.
    30-7-2018

Peters pleitte er eerder voor dat deze uitkijktoren in de Waddenhaven beter toegankelijk moet worden gemaakt voor rolstoelers en mensen die slecht ter been zijn.

Burgemeester en wethouders zien daartoe geen aanleiding en veegden haar argument dat de gemeente niet voldoet aan het VN-verdrag Handicap en mensen van tafel. Dit omdat dat verdrag volgens Hollands Kroon van toepassing zou zijn op openbare gebouwen, niet op objecten in de openbare ruimte.

Volgens Peters is dat onjuist en is de gemeente verplicht mensen met een beperking in staat te stellen'op voet van gelijkheid met anderen'deel te nemen aan recreatie, vrijetijdsbesteding en sportactiviteiten. Het Groen Links-raadslid  wil bovendien dat de gemeente voor aanpassingen aan het Waddenbelevingspunt toenadering zoekt tot organisaties die belangen vertegenwoordigen van rolstoelers en mensen di s;echt ter been zijn.

Noordhollands Dagblad

Theo Moras zei

De Week van de Toegankelijkheid, de eerste week van oktober!

Woensdagmiddag 3 oktober gaan honderden mensen met en zonder beperking op pad om locaties te testen op toegankelijkheid.
    In de Week van de Toegankelijkheid, de eerste week van oktober, gaat dit jaar naar verluid ook Hollands Kroon waarschijnlijk toch de toegankelijkheid van het Waddenbelevingspunt nog eens goed bekijken.
    De mogelijkheid is dan zeker ook aanwezig dat de gemeente Hollands Kroon opdracht zal verstrekken om deze vervelende fout te herstellen.
    Door mensen met een beperking zal dat zeker bijzonder gewaardeerd worden en zullen mensen zonder beperkingen hier ook zeker hun goedkeuring aangeven.
    Het zal het College menige raadsleden sieren om ook hun fouten toe te geven en ook te laten herstellen.

Het is zeer belangrijk dat rolstoelers en andere gehandicapten van de uitkijktoren gebruik kunnen maken, althans dat is het argument van G.L. want zinloze aanpassingen aan een uitkijktorentje die nauwelijks bezoekers trekt, moeten de belastingbetaler tenslotte geld kosten, zo zit GL in elkaar. Alsof de tientallen miljarden voor de klimaathysterie al niet genoeg kosten.
    Wat belet mensen, al of niet met een lichamelijke handicap om naar Vatrop te rijden en daar te genieten van een magistraal uitzicht of moet er perse een uitkijktorentje staan die er geen enkele bijdrage aan levert?
    Heeft GL niets beter te doen als met flauwe kul oplossingen te komen?
    Weer een fractie die niets van de problemen in HK begrijpt of wil begrijpen, het wordt met de dag dramatischer met de politiek.

Een uitkijktorentje die nauwelijks bezoekers trekt, moeten de belastingbetaler tenslotte nog meer geld kosten.
    Waarom heeft de politiek met dit gedrocht ingestemd.
    Henk-Jan Wittink heeft het College en de gemeenteraad proberen te overtuigen dat ook dit gedrocht een grote miskleun zou worden.
    Is GL hier de oorzaak van of heeft de gemeenteraad dit op z'n geweten?
    De gemeenteraad waarvan de meerderheid akkoord is gegaan met samenstelling van dit College die alle miskleunen uit de vorige raadsperiode op hun geweten hebben.

Sam Kooy zei

Ik heb daarover in 2917 een uitgebreide brief geschreven aan de gehele Raad incl. het college. Voorts telefonisch contact gehad met projectleider Kerstens. Antwoord was glashard negatief.

Invaliden kunnen ook ergens anders heen, maar denk je even in dat je invalide bent en dat je overal hulp moet vragen om er te komen. Dat je invalide bent is al naar genoeg. De gemeente mag niemand uitsluiten en moet zich aan de wet houden, net als jij en ik, maar heeft dat hier niet gedaan. Zonde van al het geld dat hieraan al uitgegeven is.

De uitgebuite autochtoon. zei

Sam,

Contact hebben met een projectleider over dit klusje heeft geen zin. Dat is de man zijn brood en als hij dat afvalt verliest hij ook zijn baan. Er zitten meer belangen achter dan een stukje logica.

Sam Kooy zei

Juist, Maar je krijgt geen andere (hoofdverantwoordelijke) aan de lijn ! Dus: de projectleider die werkt als een lul voor zijn baasje en geen enkel weerwoord danwel idee hoe het anders zou kunnen. Dat heet "Overheidsdenken". Ik ken dat aangezien ikzelf 40 jaar bij diezelfde Rijksoverheid werkte

Sam Kooy zei

Even goped lezen "autochtoon": Dat contact was geadresseerd aan de gehele raad incl. BenW. Afdoende antwoord? Never.

Sam Kooy zei

Excuses: 2e woord moet uiteraard zijn: "goed".

Sam Kooy zei

V.z.v. ik weet mocht dat uitzichtpunt niet op het bedoelde stuk dijk worden geplaatst. Zou namelijk eigendom zijn van het Hoogheemraadschao Hollands Noorderkwartier. Zou mij niet verbazen als óók nú HHN een verbod uitvaardigt om aan 'hun' dijk te rommelen.