Inwoners Hollands Kroon blij met eigen omgeving

• donderdag 16 augustus 2018
  • Hollands Kroon - Inwoners van Hollands Kroon zijn tevreden over de eigen woonbuurt en belonen die met een 7,8.
    Lydia Jasper 16-8-2018
    Zo blijkt uit een burgerpeiling die de gemeente Hollands Kroon met I&O Research uitvoerde. 716 inwoners vulden de vragenlijst in.
    De helft van de deelnemende inwoners vindt dat de eigen woonbuurt stabiel is gebleven. Wel constateerde 35 procent een achteruitgang tegen dertien procent die de buurt wel vooruit zag gaan.
    Bijna negen op de tien inwoners voelen zich thuis in hun omgeving. Een iets kleinere groep - 81 procent - vindt dat de buurtbewoners prettig met elkaar omgaan. Tweederde geeft aan niet snel weg te zullen gaan uit de buurt en vindt dat de buurtbewoners altijd voor elkaar klaar staan. Een kwart van de ondervraagden ervaart wel eens overlast van buurtbewoners, waarvan zes procent zelfs (heel) veel.
    Negen op de tien mensen voelt zich meestal of altijd veilig in de eigen buurt. Wel maakt iets meer dan de helft soms of vaak een verkeersonveilige situatie mee.
    Noordhollands Dagblad
    ____________________________________________________

Zie ook:
    11-8-2018

Weinig vertrouwen in gemeentebestuur Hollands Kroon

• zaterdag 11 augustus 2018
  • Categorie:
  • Hollands Kroon - Het vertrouwen in het gemeentebestuur van Hollands Kroon is minder dan landelijk.

Lydia Jasper 11-8-2018
    Dat is een van de conclusies uit een burgerpeiling die afgelopen maart werd gehouden binnen de gemeente. Het onderzoek brengt sterke en zwakke punten van gemeentelijke prestaties in beeld.
    Een derde (34 procent) van de 716 deelnemers aan het onderzoek geeft aan weinig tot geen vertrouwen te hebben in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd.
    Ongeveer een op de tien inwoners (13 procent) heeft heel veel vertrouwen in de werkwijze en iets meer dan de helft (53 procent) heeft geen uitgesproken mening.
    Inwoners waarderen - volgens het rapport ’Waar staat Hollands Kroon?’ van i&o research - de wijze waarop de gemeente hen betrekt met een 5,6.
    Dat cijfer ligt lager dan bij de drie referentiegemeenten Berkelland (6,2), Midden-Drenthe (6,2) en Nijkerk (6,0).

Onvoldoende

Ongeveer vier op de tien mensen geven zelfs een onvoldoende. De ontevredenheid is onder inwoners van het oostelijk deel van de gemeente het grootst; Middenmeer, Wieringerwerf, Kreileroord, Den Oever en Oosterland. Twee op de tien inwoners vinden dat de gemeente afspraken nakomt en zich flexibel opstelt.
    Volgens meerdere inwoners moet de communicatie met de burgers beter. ’Gewoon af en toe een brief sturen met wat men van plan is, kan handig zijn en wat meer open staan voor de ideeën van bewoners’.
    Volgens burgemeester Jaap Nawijn is er werk aan de winkel. ,,De eerste voorstellen daartoe zijn te zien in het collegeprogramma dat binnenkort bekend wordt gemaakt. In het afgelopen jaar is daarnaast stevig ingezet op de verbetering van onze website.’’
    De dienstverlening en digitale faciliteiten van Hollands Kroon krijgen een 6,1 en een 6,3. Die scores zijn ook lager dan landelijk.
    Noordhollands Dagblad
    ____________________________________________

Ook vandaag weer een artikel in het NHDsc hoe geweldig de inwoners van Hollands Kroon het vinden in hun woonplaats.Zouden deze verslaggevers zoals Lydia Jasper met dit artikel rijkelijk beloond worden terwijl ze toch wel degelijk weten dat dit absoluut niet het geval is.

Diezelfde 716 inwoners uit het onderzoek zijn niet tevreden over de dienstverlening door de gemeente. Dat verbaast mij niet, maar waarom staat dat niet ook in de krant?

Waarom staat dat niet ook in de krant?
    Deze verslaggevers moeten zich ook aan de spelregels houden als het om gemeentelijke informatie gaat.
    De gemeente verzorgt en verspreid het nieuws naar de nieuwsbronnen maar dat wil zeker niet zeggen dat ze het daar mee eens zijn.
    Integendeel zelfs doch zei zijn afhankelijk van hun broodheer.
    Zo geeft Lydia Jasper ook commentaar over het vertrouwen in het gemeentebestuur van Hollands Kroon.
    Eigenlijk kan je uit het niet meedoen aan de enquête ook een conclusie trekken, en wellicht waren de cijfers nog veel negatiever geweest als deze "briefweigeraars" wel mee hadden gedaan aan het onderzoek van de gemeente.