Erfgoed in Hollands Kroon inzet proces

• zondag 12 augustus 2018
  • Hollands Kroon -   Het Cuypersgenootschap sleept Hollands Kroon voor de rechter. Inzet van het proces is de weigering van de gemeente om panden te beschermen als monument.

Ed Dekker  12-8-2018

De landelijke erfgoedvereniging stapt voor het eerst naar de rechter.
    Drie jaar geleden vroeg het Cuypersgenootschap Hollands Kroon om vier gebouwen aan te wijzen als gemeentelijk monument, zoals het vroegere raadhuis van Wieringermeer.
    Nog steeds heeft de gemeente geen beslissing genomen. Ook niet nadat ’Cuypers’ Hollands Kroon een dwangsoms had opgelegd.
    30.000 euro
    ,,Wij willen nu via de rechtbank een besluit afdwingen. Na lang aarzelen”, stelt secretaris Leo Dubbelaar. Een dwangsom van de rechtbank kan oplopen tot 30.000 euro. Uiterlijk eind oktober doet de rechter uitspraak.
    Als een van de weinige gemeenten in Noord-Holland heeft Hollands Kroon geen monumentenbeleid. Dubbelaar: ,,Deze gemeente heeft nauwelijks oog voor erfgoed. Wij maken ons grote zorgen. Hollands Kroon heeft veel monumentale objecten. Zij vertellen een belangwekkend verhaal dat ook toeristisch van belang is.”

Provinciale monumenten

Op de achtergrond speelt dat de provincie dit voorjaar zeventien panden in Hollands Kroon heeft geschrapt van de provinciale monumentenlijst, als onderdeel van een grote operatie. ,,Vrijwel alle gemeenten nemen de zorg van dergelijke panden over. Die krijgen de status van gemeentelijk monument. Niet in Hollands Kroon.”
    Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon noemt het geding ’voorbarig’. ,,Wij bereiden een monumentenbeleid voor. Volgend voorjaar krijgt de raad een voorstel.”

Raadsvragen

GroenLinks stelt na het zomerreces vragen aan het college van b & w van Hollands Kroon over vogelvrije monumenten in de gemeente. Dit kondigt raadslid Lilian Peters aan. Zij maakt zich ’grote zorgen’ over hoe de gemeente erfgoed behandelt. „Stiefmoederlijk.”
    Tot 8 mei konden eigenaren van zeventien monumentale gebouwen in Hollands Kroon bezwaar maken tegen het vervallen van het predicaat provinciaal monument. De provincie ziet hierin een taak van de gemeente. In een enkel geval is bezwaar ingediend, dat loopt nog.
    Of Hollands Kroon de zorg voor de monumenten overneemt, blijkt pas op z’n vroegst volgend voorjaar. Wethouder Meskers komt dan met een raadsvoorstel, zo bleek maandag.

Eerste stappen

Meskers: „De eerste stappen voor een gemeentelijk monumentenbeleid hebben we gezet. Criteria voor de eventuele status van monument worden opgesteld”, zei hij.
    Raadslid Peters is blij dat het Cuypersgenootschap de rechter inschakelt. De erfgoedvereniging hoopt dat vier andere waardevolle panden in Hollands Kroon alsnog gemeentelijk monument worden.
    Peters: „Wij dringen al lang aan op zorg voor erfgoed. Er moét iets gebeuren. Het nieuwe college lijkt dat ook te gaan beseffen. Maar waarom moet het zo lang duren?”

Vogelvrij

Met het verlies van de beschermende status zijn de provinciale monumenten vogelvrij. Leo Dubbelaar van het Cuypersgenootschap: „Zolang de gemeente de zorg voor deze objecten niet overneemt, gelden er geen beperkingen vanwege de monumentenwet.”
    ,,Dan is zo’n belangwekkend object overgeleverd aan de grillen van de eigenaar”, vervolgt Dubbelaar. ,,Een verontrustende ontwikkeling. De meeste gemeenten nemen provinciale monumenten over. Die zien het belang in. Hollands Kroon vooralsnog niet.”

Medemblik

In Medemblik speelt een soortgelijke kwestie.
    Lilian Peters dringt aan op haast. Zij wil dat de gemeente de provinciale panden nu al behandelt als monument.

Historisch Niedorp

Tien van de zeventien provinciale monumenten staan in de oude gemeente Niedorp. Voorzitter Hans Stammes van Stichting Historisch Niedorp is verontrust over de vervallen bescherming. „Wij gaan overleggen of wij in actie moeten komen.”
    Noorrdhollands Dagblad

Criteria voor de eventuele status van monument worden opgesteld”, aldus Meskers. Meskers gaat het wiel opnieuw uitvinden, in andere Gemeenten is er wel sprake van een deugdelijk monumenten beleid. Waarom dan pas volgend voorjaar komen met een beleid als je een dergelijk beleid 1 op 1 over kunt nemen van buurgemeentes?
    Dat kan ook wel maar Meskers gaat liever geld van de burgers uitgeven aan dwangsommen dan zijn eigen falen eindelijk eens toe te geven. Hoe is het mogelijk dat Hollands Kroon het keer op keer voor elkaar krijgt de grootste onbenullen naar voren te schuiven als bestuurders. Waarschijnlijk allemaal aangetast door de giftige bestrijdingsmiddelen, anders is het niet te verklaren.

Th Moras zei

Als een van de weinige gemeenten in Noord-Holland heeft Hollands Kroon geen monumentenbeleid.Deze gemeente heeft nauwelijks oog voor erfgoed.
    Toch beweerd Elaine Vlaming dat er sinds 2013 wel een dergelijk beleid aanwezig is in Hollands Kroon.
    De CDA en VVD fractie van Hollands Kroon hebben er weinig en tot nog toe nagenoeg niets meegedaan met alle gemeentelijke verantwoordelijken. Vreemd dat bestuurders daar nu opmerken overmaken. Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon noemt het allemaal voorbarig. Wij bereiden momenteel een monumentenbeleid voor. Volgend voorjaar krijgt de raad een voorstel voorgeschoteld. Een trieste zaak om daar als voormalig CDA fractievoorzitter nu voor de in gebreken gebleven bestuurders nog mee voor het voetlicht te komen.