Training voor langdurig werklozen Den Helder: ’Na acht weken ’n ander mens’

• woensdag 11 juli 2018
  • Den Helder - Jacqueline Reedeker uit Den Helder was wel een beetje huiverig, sceptisch misschien wel.

Maar toch volgde ze de training Helder Zicht op Werk die de gemeente aanbiedt aan mensen die langere tijd werkloos zijn. En nu, acht weken later, is ze een ander mens.

„Zo voelt het misschien voor mij, maar het is natuurlijk niet zo. Ik ben geen ander mens geworden, ik ben weer mezelf.” Ze gunt het iedereen, deze training. Want het heeft haar zoveel gegeven.

„Ik geloof weer in mezelf. Ik heb een heel nare tijd achter de rug. Elke dag voelde als overleven. Nu ben ik weer opgewekt. Ik kwam de eerste dag binnen met kromme schouders, nu loop ik weer rechtop.”

Sinds twee jaar geeft Humphry van der Lee, van HvdL coaching uit Amsterdam, voor de gemeente Den Helder de training Helder Zicht op Werk. Bedoeld voor mensen met een uitkering al noemt hij het zelf liever anders.

„Ik werk met mensen”, zegt de oud-politieagent die drie jaar geleden de sprong in het diepe waagde en voor zichzelf begon. „Bij de politie was ik al bezig met het opleiden en coachen van mensen, de ’mensfactor’ was toen al heel belangrijk voor me. Ik heb mijn hart gevolgd en ben mijn eigen onderneming gestart.”

Vertrouwen

De acht weken durende training, steeds twee ochtenden in de week, vindt plaats in kleine groepjes van zes tot maximaal acht personen. Van der Lee probeert er achter te komen wat de talenten en competenties zijn van de cursisten en waar iemands hart sneller van gaat kloppen.

Minstens zo belangrijk is dat deelnemers, die soms jaren in een uitkeringssituatie zitten, weer vertrouwen in zichzelf krijgen en de regie over hun eigen leven krijgen. „Wie ben je echt, wat is je schaduwkant, wat wil je, wat kan je? Ik maak het verschil door mensen aan te leren zichzelf in hun kracht te zetten”, zegt Van der Lee.

Jacqueline Reedeker werkte altijd in het onderwijs maar kreeg na de geboorte van haar kind nergens meer een vast contract.

„Door deze training ben ik weer over mijn dromen na gaan denken, ik voel me gelukkiger. Ben weer bezig met mijn hobby’s, heb na gedacht over mijn talenten. Ik wil beginnen met vrijwilligerswerk op het creatieve vlak, wil weer werken op een plek waar ik het naar mijn zin heb. En niet alleen maar bezig zijn met overleven.”

Dankbaar

Hoe sceptisch Jacqueline in het begin stond tegenover de training, zo dankbaar ze is na afloop.

„Vanaf het begin was het al ’wauw’, wat gebeurt hier? Ik heb me zo veilig gevoeld, het geloof dat Humphry in mij had en nog steeds heeft. Een handvat dat ik kreeg was bijvoorbeeld ’denk in oplossingen’. Heel simpel misschien maar dat had ik al zolang niemand meer horen zeggen. En dat je een complimentje krijgt, of een hand op je schouder, even samen lachen. Ik gun dit iedereen.”

Noordhollands Dagblad

anoniem zei

Heeft ze nu werk?

Het mag allemaal wat kosten om je als werkloze goed te voelen om na een dure training aan de slag te gaan als vrijwilliger.
    Vaste contracten worden bijna niet meer gegeven en de hoeveelheid faillissementen geeft aan dat bedrijven op een gemakkelijke manier van het personeel af willen om na de te volgen doorstart een aantal goede werknemers weer aan te nemen tegen een aanmerkelijk lager salaris. Dat is de werkelijke gang van zaken en al die mooie verhalen in de krant zijn gebaseerd op helemaal niets, de praktijk is heel anders, daar moeten de kranten eens over schrijven maar we worden op grote schaal misleid door de media en de politiek.