‘Pijnlijke keuzes nodig in de Helderse haven’

• donderdag 19 juli 2018
  • Categorie: , ,

• Den Helder – Havenbedrijf Port of Den helder moet met een voorstel komen hoe onderdelen van het huidige takenpakket beter door andere partijen geëxploiteerd kunnen worden.

Arie Booy 19-7-2018

Dat stelt het nieuwe gemeentebestuur in een aan de haven gewijde paragraaf in het coalitieakkoord.

Eerder dit jaar opperde de directie van Port of Den Helder al dat onrendabele kades, zoals in de industriehaven, teruggegeven kunnen worden aan de gemeente, zodat daar woningen aan het water kunnen worden gebouwd.

In het akkoord nemen de zeven politieke partijen een voorschot op ingrijpende zaken. Er staat onder meer in: “De gemeente verwacht ook ingrepen in de wijze waarop de haven geëxploiteerd wordt. Pijnlijke keuzes moeten gemaakt worden in bedrijfsvoering en havencapaciteit.

Het is een voorwaarde voor de miljoenen euro’s die de overheid gaat bijleggen om de kades gereed te maken voor de toekomst. De nieuwe coalitie heeft afgesproken daar niet voor weg te lopen, maar dan moet er wel wat veranderen.

Net als bij andere ‘verbonden partijen’ zoals Zeestad  en Willemsoord trekt het gemeentebestuur de touwtjes aan voor het havenbedrijf.

Een zeperd zoals met Kooyhaven mag niet meer gebeuren. Bestaande of nieuwe locaties moeten een gezond verdien model hebben.

Noorhollands Dagblad