Hans Wiegel.
Na Frits Bolkestein heeft nu ook een andere eminence grise van de VVD, Hans Wiegel, onder de titel, ‘De gevaren van het klimaatakkoord’, onlangs in de Telegraaf kritiek geuit op de met veel fanfare aangekondigde klimaatplannen van de regering. Daarmee vertolkt hij een breed gedragen onvrede van de samenleving in het algemeen, en de VVD-achterban in het bijzonder, met de koers van de huidige coalitie en distantieert hij zich van een andere VVD-coryfee: Ed Nijpels, de ‘ borger’ van het klimaatakkoord. Zijn bijdrage aan de klimaatdiscussie markeert de groeiende opmars van gezond verstand op dit terrein.
Ik pik een aantal elementen uit zijn betoog
Ed Nijpels.
De maand juli was de maand van het klimaat. De ontwerp–Klimaatwet, een initiatief van een aantal partijen in de Tweede Kamer en het Klimaatakkoord. De kranten stonden er bol van. Dinsdag 10 juli presenteerde Ed Nijpels het Klimaatakkoord. Hij deed dat zoals we dat van hem gewend zijn. Met een bevlogen verhaal en een waterval van woorden.
Zo’n beetje hetzelfde als de fractievoorzitters van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie riepen bij het verschijnen van de plannen om te komen met een Klimaatwetsontwerp. Ik schreef daar op 7 juli over. Om de drie politieke leiders nog eens te citeren: Klaver van GroenLinks noemde dat plan „de meest ambitieuze Klimaatwet van deze wereld”; D66-fractievoorzitter Pechtold sprak van „een overwinning van toekomstige generaties”; de leider van de ChristenUnie noemde die ontwerpwet „een historisch moment”. Dat is me nogal wat. Mijn column was kritisch. In de eerste plaats omdat ons land veel verder wil gaan dan de andere landen in Europa.
Frits Bolkestein.
Dat zegt iets over de realiteit van de plannen. Met name het Klimaatakkoord is gevaarlijk. Daardoor zal de concurrentie van onze bedrijven met de rest van Europa verzwakt worden. Een maand geleden was al uitgelekt dat de discussie in de werkgroep, waarin de ondernemers waren opgenomen, tot spanningen en onenigheid leidden. Natuurlijk ging het over de kosten en de vraag wie dat allemaal zou moeten gaan betalen.
Onze pers had dat allemaal vóór de presentatie van de plannen, goed in de gaten. Een paar koppensnellers. De keurige NRC: ’Het Klimaatakkoord lijkt nog ver weg.’ Het progressieve Trouw: ’De contouren staan, maar het moeilijkste komt nog.’ Het degelijke Financieele Dagblad: ’Doorrekening Klimaatakkoord vertraagd.’ En De Telegraaf met de hamvraag: ’Wat kost dat CO₂–plan?’ Daar gaat het om. Daar maken we ons zorgen over. Zopas weer het bericht dat mensen met een eigen huis geen extra hypotheek kunnen krijgen om hun klimaatkosten te betalen. ….
Willen we een beleid dat net als vroeger onder een links kabinet gidsland probeert te spelen? Willen wij weer eens het braafste jongetje van de klas zijn? ….
We weten het: de politiek wil ons land richten op wind- en zonne-energie. Geen gas meer. Maar dat kan helemaal niet. Het waait hier soms niet en de zon schijnt ook niet elke dag. Gas is en blijft dus nodig. Feitelijk onmisbaar.
Lees verder hier.
Ook ‘ De Limburger’ schonk aandacht aan de nieuwe plannen. Onder de titel, ‘Nederland gaat klimaat niet redden’, schreef Loek Radix.
We hebben sinds kort een klimaatwet en een klimaatakkoord. Gaan we als Nederland het klimaat redden? Ik dacht het niet.
Nederland veroorzaakt 0,4 procent van de CO2-uitstoot in de wereld. Dat is, om zomaar een vergelijking te nemen, 1/7 deel van de uitstoot die alleen al het wereldwijde vliegverkeer veroorzaakt. Als CO2-reductie het klimaat al verandert, dan is de bijdrage van Nederland daaraan, hoe goed we ons best ook doen, volstrekt te verwaarlozen en met de beste wil van de wereld niet waarneembaar. Het is minder dan ruis.
Desondanks zijn de economische offers die we brengen gigantisch. Er gaan onvoorstelbare bedragen naar subsidieturbines en subsidiecollectoren en tegelijkertijd gaan er jaarlijks honderden miljoenen aan subsidies naar elektrische auto’s om de stroomconsumptie te bevorderen. Nogmaals: voor een niet waarneembaar klimaateffect.
Als klap op de vuurpijl moeten we nu van gas los. De idiotie van deze maatregel is onnavolgbaar. Toen het ernaar uitzag dat het eigen risico voor de zorgverzekering met een paar euro per jaar verhoogd zou worden, was het land te klein, de kabinetsvoorstellen om het lage BTW-tarief te verhogen, werden betiteld als asociaal omdat dit gezinnen een paar tientjes per jaar gaat kosten. Van gas los betekent een kostenpost van duizenden euro’s, misschien wel tienduizenden per gezin. Nogmaals: voor een niet waarneembaar klimaateffect.
Dit gebeurt allemaal terwijl de wereld om ons heen heel andere maatregelen neemt. Een van de meest succesvolle landen op het gebied van CO2-reductie is de Verenigde Staten, juist vanwege de grootschalige omschakeling op (schalie)gas. De Energiewende in Duitsland leidt tot gigacontracten voor de levering van aardgas met Rusland (Jawohl, Herr Putin).
In Duitsland hebben ze inmiddels in de gaten dat de grootschalige omschakeling naar groene stroom elektriciteit zo duur heeft gemaakt, dat honderdduizenden gezinnen van de stroom zijn afgesloten omdat ze het niet meer kunnen betalen.
China zoekt fanatiek naar (schalie)gas en blijft op grote schaal kolencentrales bouwen. Nederland gaat van gas los. Nogmaals: voor een niet waarneembaar klimaateffect. …
Blijkbaar hebben wij er behoefte aan de rest van de wereld onze morele superioriteit te tonen. Kijk eens, wat wij doen, levert niets op, maar we geven er wel meer dan 100 miljard aan uit. Nu jullie nog. ….
Aldus Loek Radix.
Voor trouwe lezers van Climategate.nl is dat allemaal geen nieuws. Maar buiten deze kring wèl.
Het is verheugend dat de media de laatste tijd in toenemende mate podium bieden aan kritische geluiden, hetgeen zij, geobsedeerd door de opwarmingsangst, tientallen jaren hebben nagelaten.
Laten we hopen dat daarmee de klimaathysterie spoedig een stille dood zal sterven. RIP.