Gebruikers dorpshuis Kreileroord vinden pand ’geen visitekaartje’

• dinsdag 17 juli 2018
  • Hollands Kroon - Kreileroord - De verschillende gebruikers van het multifunctionele dorpscentrum De Doorbraak in Kreileroord zijn blij dat Hollands Kroon het achterstallig onderhoud wil gaan aanpakken.
    Martijn Gijsbertsen 17-7-2018
    Toch blijven zij uiterst kritisch, want de clubs die onderdak in het pand aan de Bollenstraat hebben, vinden dat het centrum momenteel bepaald geen visitekaartje voor het dorp is: de verf bladdert van de kozijnen.

Achterstand

,,We zien de achterstand in het onderhoud met lede ogen aan’’, aldus Henk van Bodegom, voorzitter van voetbalclub Kreileroord, een van de hoofdgebruikers.
    ,,Er is nog geen sprake van complete verpaupering, maar in het tempo waarin voorstellen nu ter hand worden genomen, kan men daar op wachten.’’

Schilderwerk

De voetbalvereniging, jeugd-, seniorenclub en dorpsraad vragen zich onder meer af waarom er sinds de opening in 2006 geen schilderwerk is uitgevoerd.
    Terwijl daarvoor onder meer in het meerjarig onderhoudsplan 2013-2017 toch voldoende geld (ruim een ton) is gereserveerd.
    De gebrekkige communicatie is een ander punt van zorg. Gebruikers missen een vast aanspreekpunt namens de gemeente. ,,Dat zorgt voor onnodig tijdverlies en irritaties bij acute problemen.’’

Telefoonlijn

Verder zijn gebruikers sinds kort verstoken van internet en beschikken zij in De Doorbraak niet over een vaste telefoonlijn.
    Dit in tegenstelling tot basisschool ’t Creiler Woud, dat onlangs van kabelbedrijf is gewisseld.
    De overige gebruikers moeten van deze provider een nieuwe kabel laten aanleggen. Hiervoor ontbreekt het benodigde geld. Naar schatting kost dit vijftienduizend euro.
    Bovendien is de steunzender voor het mobiele netwerk in Kreileroord tot op heden nog niet verbeterd.

Calamiteiten

Bij calamiteiten kan dit leiden tot gevaarlijke situaties. Ambulancepersoneel moet bijvoorbeeld naar de snelweg A7 in Wieringerwerf rijden om hartfilmpjes door te kunnen sturen.

Schaamte

,,De schaamte en het schuldgevoel bij gebruikers neerleggen, mocht er iets ernstigs gebeuren, kan niet’’, meent Van Bodegom.
    Ook wordt de verhuur van ruimtes in De Doorbraak aan derden erdoor beperkt.
    Noordhollands Dagblad