Aanleg van breedband is definitief in buitengebied van Hollands Kroon

• donderdag 19 juli 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Rond de 1600 huishoudens en bedrijven in het buitengebied van Hollands Kroon krijgen in 2019 en 2020 aansluiting op een nieuw glasvezelnetwerk voor sneller en stabieler internet.
    Martijn Gijsbertsen 19-7-2018
    Doordat zestig procent van de gegadigden zich bij de Coƶperatie Breedband Hollands Kroon en het Texelse kabelbedrijf Kabeltex heeft ingeschreven, heeft de provincie het licht voor het miljoenenproject donderdag via een garantstelling definitief op groen gezet.
    Na de zomer zal hoofdaannemer Photonic uit Alkmaar starten met de aanleg van het hoofdnetwerk.

Blij

,,Dat het nu echt door kan gaan, daar zijn we uiteraard heel erg blij mee’’, aldus mededirecteur Alexander op de Weegh namens de coƶperatie, initiatiefnemer.
    ,,Het heeft zijn vruchten afgeworpen dat we vier maanden huis aan huis inwoners hebben benaderd en ons op het buitengebied hebben gericht, waar de nood het hoogst is.’’

Pluim

,,Onze vrijwilligers hebben veel mensen weten te bereiken en overtuigen om mee te doen. Zij verdienen een dikke pluim.’’
    ,,Zonder inzet van vrijwilligers was het nooit gelukt’’, stelt zijn collega Corry de Lange.
    ,,Inwoners stellen de persoonlijke benadering op prijs, maken daarbij gebruik van de mogelijkheid om vragen te stellen en komen zo beter tot een goede afweging.’’
    Kabeltex was al gestart met het ontwerp van het netwerk. ,,En dat is maar goed ook’’, menen Jaap Drijver en Niel Jimmink van het Texelse kabelbedrijf.

Voorbereidingen

,,Voor een project van deze omvang heb je aardig wat tijd nodig. Alle adressen moeten individueel worden ingetekend, de route van kabels moet worden bepaald, enzovoort. Doordat we vroeg met de voorbereidingen zijn gestart, kan de aanleg beginnen.’’
    In 2020 moeten alle aansluitingen zijn gerealiseerd.
    Noordhollands Dagblad

Gelukkig, dan is Alexander Op de Weegh, natuurlijk VVD, verzekerd van een vorstelijk betaalde baan. Het kan allemaal in HK, de raadsleden strijken hun maandelijkse vergoeding op en kunnen weer verder slapen, de burger betaalt wel.