Wieringer Kermis is nog niet afgeblazen

• dinsdag 5 juni 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef - Deadline verstreken - Botswagens - Rechtszaak optie

Martijn Gijsbertsen 5-6-2018

Gaat de Zomerkermis in Hippolytushoef (26-30 juni) door of niet? De Stichting Behoud Nederlandse Kermissen, organisator, blijkt nog geen vergunning te hebben aangevraagd.

Dat wil niet zeggen dat de kermis definitief wordt afgeblazen, stelt woordvoerster Noortje Slot van de gemeente Hollands Kroon. ,,Over het vervolg buigen we ons komende week." Verder wil zij niet over de kwestie uitweiden.

Burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon had de stichting tot 1 j uni de tijd gegeven om met een andere opstelling voor de Wieringer kermis te komen. Daarbij heeft hij als keiharde eis gesteld dat de botswagenattractie niet langer op het Kerkplein mag staan.

Nawijn wil de autoscooters van de firma Jonker-Blokker op die locatie weg hebben, omdat ze te dicht bij (winkel)panden zouden staan en er te weinig ruimte is voor hulpdiensten bij calamiteiten.

De kermisorganisatie en botswagenexploitant Karin Jonker-Blokker zijn het met die bewering pertinent niet eens.

'Twee maten'

,,Er wordt gemeten met twee maten", aldus Jonker-Blokker. ,,In Hoorn en Medemblik staan de attracties dichter bij elkaar en maakt de Veiligheidsregio er geen probleem van. Hier kennelijk wel."

Zij stelt de gemeente tekeningen te hebben toegestuurd met een aangepaste, uiterste maatvoering, waarbij de botswagenbaan 4,20 meter van de gevels vandaan staat.

Patstelling

,,Ook dat is volgens de burgemeester niet goed, ik weet totaal niet wat er nu van ons verwacht wordt. Zoiets hebben wij nog nooit ergens anders meegemaakt. We zitten in een patstelling."

De stichting en exploitant geven de strijd niet zomaar op. ,,Voor het dorp, de inwoners en horeca willen wij de kermis in Hippolytushoef graag draaien." Jonker-Blokker sluit niet uit dat de commotie opnieuw, net als vorig jaar leidt tot een rechtszaak tegen Hollands Kroon. "We geven niet zomaar op."

Noordhollands Dagblad

Kan de rijdende rechter er niet met spoed een uitspraak over doen? De plaatselijke brandweer maakt er geen probleem van, die kan er langs. Welke hulpdiensten hebben een bredere wagen zodat dit een probleem zou opleveren?

Heeft Jaap Nawijn altijd ongelijk?

Heeft Jaap Nawijn altijd ongelijk? Just asking.

Sam Kooy zei

Hij heeft misschien best wel eens gelijk. Niet te ontkennen. Maar .... zal niets nalaten om de burger tegen zich in het harnas te jagen. Die laatste heeft intussen méér ervaring en wetenschao over zijn doen en laten dan hijzelf dankzij tekortkomingen in zijn vermogen wel denkt. Kermis, fa. Luijt, de Zorg, Gemeentehuis, Lombaard ???? Dit zijn er slechts enkele.

Zorro zei

En dan te bedenken dat Nawijn een kind is van de jaren zestig/zeventig met vrijheid/blijheid. Wat een droevige generatie is dat en wat hebben zij de boel verknald

Zorro zei

Probleem los je toch op met een profielschets! We krijgen straks een gouden burgemeester en daarvoor alvast hulde aan de raad. Jammer alleen dat ze zoiets niet eerder konden bedenken.