Vissers demonstreren tegen aanlandplicht en windmolenparken op zee

• zaterdag 2 juni 2018
  • Categorie: , ,
  • Ruim zeshonderd vissers demonstreren zaterdag in Amsterdam tegen de zogenoemde aanlandplicht en windmolenparken op zee.

Nancy Ubert 2-6-2018
    Voorafgaand aan de protestmars naar de Dam hielden ze om 11.00 uur een vlootschouw op het IJ, waar zo'n vijftien kotters aan meedoen.
    De Noordzeevissers zijn tegen de bouw van duizenden windmolens in zo'n honderd windparken in zee. Ze verliezen daardoor hun beste visgronden, laten ze weten. Ook zijn ze het niet eens met de Europese aanlandplicht.
    Die verplicht vissers ertoe dat ze alle kleine bijvangst verplicht mee moeten nemen aan wal en niet meer overboord mogen gooien. Terwijl deze visjes nu nog voor een groot deel levend terug in zee gaan.
    Vissers op het Damrak.

De nieuwe regels zorgen voor minder inkomsten, aangezien er minder verkoopbare vis mee aan boord kan.
    Voorzitter Job Schot van Stichting Eendracht Maakt Kracht zegt tevreden te zijn over de protestmars naar de Dam en een vlootschouw op het IJ, waar zo'n vijftien viskotters aan meededen. ,,Het bewustzijn over de visserij is ver onder de maat. We hebben onze stem gelukkig goed kunnen laten horen.''
    Noordhollands Dagblad