Schaamte na lachsalvo

• vrijdag 29 juni 2018

• Applaus burgemeesters VNG-congres om 'grap' Wieringa oogst kritiek

Misplaatst, schandalig, volstrekt uit den boze. De reactie van enkele door de wol geverfde bestuurders op het gelach en geapplaudiseer van burgemeesters, na een 'grap' van schrijver Tommy Wieringa op het VNG-congres over de aanslag op De Telegraaf, liegen er niet om.

door Bart Mos en Marcel Vink 28-6-2018 De Telegraaf

Tientallen vertrekkende burgemeesters en wethouders weten niet hoe snel zij zich uit de voeten moeten maken als De Telegraaf zich meldt na het Jaarcongres van hun Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in het Maastrichter congrescentrum MECC. Slechts een enkeling durft halt te houden voor een toelichting op de hilariteit die onder ambtsdragers ontstond na een interview van Twan Huys  met Wieringa. Huys brengt de aanslag op de Telegraaf ter sprake, waarop Wieringa reageert met: "Dat werd tijd"!

Een van die lachers is burgemeester Jaap Nawijn van de Noord-Hollandse gemeente Hollands Kroon. Hij legt de 'de bal' na de ontstane ophef liefst zo veel mogelijk bij Wieringa zelf. "

Achteraf bezien was het niet gelukkig dat Wieringa het zo gedaan heeft. Maar sommige mensen hebben nou eenmaal een opvatting over een krant of over een bedrijf en moeten dan lachen als daar een grapje over gemaakt wordt. Zelf heb ik de grap in dat licht bezien." Burgemeester Désirée Schmalschlager van het Limburgse Nuth doet een poging te verklaren waarom de zaal zo vrolijk reageerde. "Het grappige zou kunnen zijn dat je impliceert.dat je niet zo blij bent met die krant, en dat is een politieke keuze. Ik heb er zelf niet om gelachen, geloof ik. Maar dat had zomaar gekund."

Ook een dag na het incident dringt bij sommige burgemeesters en wethouders niet door dat het onderwerp waarover ze hartelijk hebben gelachen, zo raakt aan hun eigen realiteit. De aanval heeft veel gemeen met een onderwerp dat prominent op hun eigen congres werd bediscussieerd. Immers: het aantal bedreigingen aan het adres van (lokale) bestuurders is weer toegenomen. Uit onderzoek bleek dat weer meer bestuurders (29%) te maken kregen met vormen van agressie en geweld. De VNG sprak nota bene zelf zijn zorgen erover uit. En juist De Telegraaf was het die dat nieuws prominent bracht. Hierbij werd onder meer de Voerendaalse burgemeester Wil Houben geïnterviewd, die afgelopen februari nog werd bedreigd door een man met een bivakmuts en een revolver. Houben - ook aanwezig in de zaal toen Wieringa zijn opmerkingen plaatste - verdedigt zijn collega's door te stellen dat veel aanwezige bestuurders wellicht niet op de hoogte waren van de gebeurtenis bij De Telegraaf - ook al was de aanslag al uren eerder gepleegd en besteedde elk nieuwsmedium er toen al volop aandacht aan.

,,Daarnaast was er wat mij betreft vooral sprake van typische cynische over-the-top humor, waar ik zelf overigens niet van houd. Iedere bestuurder zal de impact van zijn ernstige aanslag begrijpen. Maar als Tommy Wieringa het 'een aanslag op een deur', noemt, dan neem ik daar wel echt stevig afstand van."

Bij VNG-voorzitter Jan van Zanen, in het dagelijks leven burgemeester van Utrecht, is er geen enkel begrip voor de hilariteit onder zijn leden. Van Zanen trekt na afloop van zijn congres daarom snel het boetekleed aan. "Ik zat me te schamen. Het was misplaatst. Er werd hier gelachen en er klonk zelfs een applausje. Neem van mij aan dat iedereen die bij de VNG betrokken is dit onacceptabel gedrag vindt. De Telegraaf en welke journalist dan ook moet gewoon zijn werk kunnen doen."

Van Zanen krijgt steun van anderen die de pijn van de bedreiging aan den lijve hebben ondervonden. Gerd Leers was een van de  aanwezigen bij het tweedaagse congres. De ex-burgemeester van Maastricht had tijdens zijn ambtsperiode zelf ook te maken met bedreigingen, die vooral afkomstig leken van fans van de toen  noodlijdende profvoetbalclub MVV.  Ook was er dreiging van woonwagenkamp Vinkenslag, dat in verband werd gebracht met onder andere illegale hennepteelt, intimidatie en andere vormen van criminaliteit'

De ex-burgemeester weet wat zo'n situatie met mensen doet en neemt dat zeer serieus. Daarom spreekt hij ook van een 'ongepaste opmerking'. "Het gelach was misplaatst en moet snel uit de wereld worden geholpen, net als de grap zelf trouwens. In een vieze vlek, hoe onbedachtzaam ook, moeten we maar niet verder wrijven."

Bram Peper, oud-burgemeester van Rotterdam, beoordeelt het gedrag vanuit de zaal 'schandalig en beneden alle peil'. "Hierom gaan juichen, is geheel ongepast, om het zo maar even voorzichtig uit te drukken." Hij roept, ook omdat een deel um de toehoorders van Wieringa te maken heeft met dreiging Wieringa  op  'grote excuses aan te bieden'. ,,Het is buiten elke orde als je bij zo'n serieuze aanslag suggereert dat het 'een verdiend loon'  zou zijn. Dan ben je de draad kwijt."

Ivo Opstelten heeft zich ook hogelijk verbaasd over de reacties van bestuurders in congrescentrum MECC, zeker omdat een van de thema's van de jaarlijkse bijeenkomst 'veiligheid' was.

"Het was ongepast", zegt de voormalig burgemeester van Rotterdam. "Applaus kan niet en mag niet. Volstrekt uit den boze. Op zo'n aanslag op de journalistieke vrijheid mag je sowieso geen grappige opmerkingen maken tijdens een publiek optreden."

Telegraafhoofdredacteur Paul Jansen sprak eerder al zijn afkeuring uit over de opmerkingen van Wieringa. ,Ik vind dit stuitend. Ik hou best van harde humor, maar om zo kort na een aanslag dit te roepen in een zaal die daarom buldert, wijst op een totale ontkenning van de ernst van deze gebeurtenis."

Ahmed Marcouch ontkwam als bestuurder eveneens niet aan gevaar. Hij kreeg zelfs tijdelijk persoonsbeveiliging. Nadat hij enkele jaren geleden voorsorteerde op een verbod op salafistische organisaties werd hij beledigd en had hij te maken met intimidaties en bedreigingen. Hij gaf aan dat er zelfs een fatwa tegen hem was uitgesproken.

Toch wil hij zijn collega's niet zonder meer veroordelen. "Je kunt zeggen dat het niet handig is om zo te reageren, maar ik denk niet dat mijn collega's in de zaal zo'n ernstige kwestie willen weglachen", stelt hij. ,,Bestuurders, ook lokaal gezien, steken ook zelf vaak hun nek uit in zaken tegen criminelen en ondermijnende clubs. Je kunt kritisch zijn over het al dan niet doorpakken, maar ik loop al een tijdje mee en geloof niet dat iemand dit wil relativeren."

Hoe denkt Wieringa zelf achteraf over de discussie die hij heeft uitgelokt? Hij reageert verbaasd over de ophef door te stellen dat er weinig aan de hand is geweest bij het gebouw van De Telegraaf in Amsterdam. "Een slechte of mislukte grap? Nee hoor, helemaal niet", aldus Wieringa. Er zijn geen gewonden gevallen, dan was het een hele andere zaak geweest. Het was een aanslag op de deur", ridiculiseert hij de gebeurtenis waarbij een auto de pui van het hoofdkantoor ramde, waarna het voertuig in brand werd gestoken.

De Telegraaf

Van Nawijn is zoiets te verwachten, de man kent geen enkele schaamte.
    Precies Rutte, die lacht al zijn leugens weg, vandaar ook dat hij de hele dag met die gluiperige grijns op zijn smoelwerk loopt.

Reactie is vast van een inwoner uit Hollands Kroon die weten en kennen Jaap inmiddels maar al te goed.

Nawijn heeft Hollands Kroon weer goed op de kaart gezet. Bedankt maar weer!

Kapitein Rob. zei

Je moet er niet aan denken dat dit soort mensen burgemeester zou zijn onder oorlogsomstandigheden met bezetting. De kampen zouden snel vol zijn. Het is een verrader.