Protest tegen plan voor ’Polenhotel’ Wieringerwerf

Hollands Kroon - Wieringerwerf - Omwonenden kantoorpand in Wieringerwerf zijn niet blij met plan voor logiesaccommodatie.

Martijn Gijsbertsen 16-6-2018

Ruim twintig bewoners en omwonenden van De Dorsmolen in Wieringerwerf hebben met het ophangen van een spandoek hun ongenoegen geuit over de komst van ’Polenhotel’ voor tachtig personen in de buurt.

,,We zijn niet tegen arbeidsmigranten, maar zijn niet blij met het aantal", stelt Rob Stam, spreekbuis namens de groep en overbuurman van het leegstaande kantoorpand dat wordt verbouwd tot logiesaccommodatie.

Parkeergelegenheid

,,Tachtig is gewoon veel te veel. Zeker bij de ingang van een dorp. De parkeergelegenheid is er niet op afgestemd, dat wordt een gigantisch probleem. Bovendien werken die mensen in ploegendiensten, terwijl hier normaal alleen verkeersbewegingen zijn als de kantoren en bedrijven zijn geopend. Dat zijn er al vierduizend op een dag en worden er dan nog veel meer."

Het spandoek is overigens door een medewerker van de ontwikkelaar weggehaald. Stam zag dat, heeft hem erop aangesproken.("Het is niet van hem en het hing op gemeentegrond, dus hij heeft er niks over te zeggen") en het doek weer teruggehangen.

Stam stelt dat op enkele honderden meters afstand, op bedrijventerrein De Stek al twee 'Polenhotels' voor in totaal 160 arbeidsmigranten zijn. ,,Het steekt ons nog het meest dat de gemeente Hollands Kroon verzuimt ons over de situatie in te lichten. Die laat dat over aan de ontwikkelaar, verstrekt alleen de vergunning en daarmee basta."

Units

Volgens de zegsman kan de buurt best leven met 34 arbeidsmigranten. ,,Dat is het aantal kamers dat ze in het ronde gebouw willen huisvesten. Het plaatsen van extra units ernaast met plek voor nog eens 54 mensen gaat ons te ver."

Via een online petitie heeft de groep haar onvrede over de gang van zaken reeds geuit. Bovendien is er namens zestig sympathisanten een bezwaarschrift bij de gemeente ingediend. ,,We snappen dat er een schrijnend gebrek aan onderkomen voor deze mensen is. Maar ga in overleg, doe niks achter onze rug om en kweek eerst begrip bij de omgeving."

Noordhollands Dagblad