Nawijn blijft als waarnemend burgemeester in Hollands Kroon

• woensdag 20 juni 2018
  • Hollands Kroon - Burgemeester Jaap Nawijn zwaait niet per 1 september als burgemeester van Hollands Kroon af, maar blijft tot wanneer zijn opvolger wordt benoemd: 12 februari 2019.
    Martijn Gijsbertsen 19-6-2018
    Zo is dinsdagavond bekendgemaakt door de Noord-Hollandse commissaris van de Koning Johan Remkes tijdens de raadsvergadering over de definitieve profielschets van de nieuwe burgemeester.

Tijdsinterval

,,Alle fractievoorzitters hebben ermee ingestemd dat de tijdsinterval tussen het defungeren van deze burgemeester en de nieuwe wordt ingevuld door de huidige burgemeester’’, aldus Remkes. ,,Net als hijzelf.’’
    Uit de profielschets blijkt dat Hollands Kroon op zoek is naar een energieke burgemeester, die een strateeg en ambassadeur is, samenwerking stimuleert, soepel contacten legt en zijn of haar gezicht regelmatig in alle kernen van de gemeente laat zien.

Integriteit

Verder wordt geëist dat de nieuwkomer ’pal staat voor integriteit’ en zich bij voorkeur direct in de gemeente vestigt.
    Nawijn reisde aanvankelijk op en neer, huurde vervolgens op kosten van Hollands Kroon een woonark in Van Ewijcksluis en kocht ruimschoots na zijn benoeming een appartement in Hippolytushoef.
    De commissaris wees er op dat nieuwe burgemeesters wettelijk maximaal een jaar de tijd krijgen om geschikte woonruimte in hun gemeente te zoeken.

Crisiscommunicatie

Remkes liet verder weten dat kandidaten zonder ervaring met crisiscommunicatie en bij wie ’ook maar enige twijfel’ bestaat over hun integriteit volstrekt kansloos zijn. ,,Die sturen we niet door naar de vertrouwenscommissie.’’
    Ook waarschuwde hij het selecte groepje raadsleden dat zich met de benoeming van de opvolger van Nawijn bezig gaat houden strikte geheimhouding moet naleven. ,,Wanneer die toch wordt geschonden, zijn strafrechtelijke sancties niet uitgesloten.’’

AIVD

Bij alle sollicitanten wordt gekeken of zij een strafblad hebben. En bij de laatst overgebleven kandidaten wordt volgens Remkes tegenwoordig ook een onderzoek door de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) en fiscus uitgevoerd.
    De vacature voor burgemeester in Hollands Kroon wordt vanaf vrijdag opengesteld. Kandidaten hebben tot 13 juli om te solliciteren.
    Noordhollands Dagblad

Dekker zei

"Remkes liet verder weten dat kandidaten zonder ervaring met crisiscommunicatie en bij wie ’ook maar enige twijfel’ bestaat over hun integriteit volstrekt kansloos zijn" , aldus Remkes. Integriteit en Politiek gaan niet samen en als Remkes integriteit zo belangrijk vindt had hij nooit Nawijn in Hollands Kroon mogen plaatsen. Diezelfde Nawijn die dan zogenaamd in zijn ark in Van Ewijcksluis gewoond zou moeten hebben heeft er zelden of nooit gewoond, immers, als er dagenlang een stinkend dood schaap in het water bij je voordeur ligt dan woon je er niet.
    De integriteitslat van Remkes ligt een heel stuk lager als die van de gemiddelde burger en is dus verwaarloosbaar, kortom Remkes, Nawijn of Rutte en noem ze maar op hebben geen flauw benul van wat integriteit inhoudt.

Zorro zei

Uitstel wordt afstel? Ze laten Japie in functie terwijl hij totaal niet voldoet aan die profielschets die volledig tegengesteld is aan zijn anti-bevolkingsmentaliteit. Wat steekt hierachter - die Remkes (ook VVD) is niet te vertrouwen en waarom hebben die vertrouwenscommissie sukkels zich om laten praten en alles moet geheim blijven net als indertijd bij de keuze op Japie!?Ik weet nog wel een komiek figuur voor de tussentijd; de heilige St. Pancras (zonder baard)van de Senioren.

bij wie ’ook maar enige twijfel’ bestaat over hun integriteit volstrekt kansloos zijn. Nawijn zou dus kansloos moeten zijn om waarnemend burgemeester te worden toch??

kapitein rob zei

Geval van opzettelijke belediging en minachting van de bevolking door de raad.

Ik beschouw de overheid als een goed georganiseerde criminele organisatie. Het is dan ook voor iedere Nederlander zaak zich te verdiepen in het strafrecht, en van alle gevallen van mogelijke strafbare feiten van ambtenaren of politici direct aangifte te doen. De politie tracht dat soort aangiftes tegen te werken van hoger hogerhand qua beleid. Gewoon doorzetten, en altijd een artikel 12 procedure starten om de aangifte als nog behandeld te krijgen door het openbaar ministerie. Dat is slechts één weg om de steeds beter zichtbaar wordende dictatuur van een gecorrumpeerde overheid een halt toe te roepen.

Sam Kooy zei

Zijn en blijven 'vriendjes'. Zo ook in de politiek. Ouwe jongens krentebrood. En de raadsleden durven hun bek niet open te draaien zo bang als ze zijn voor ene Remkes en naast hem vrienje Nawijn !!

Konden die stukken verdriet dat niet eerder bedenken en bekendmaken?

Ha, ha - Japie blijft gewoon. Het wordt zo georganiseerd door Remkes dat geen mens solliciteert of degenen die solliciteren niet voldoen. Had die gemeenteraad maar niet zo'n moeilijke, naar VVD maartstaven gerekend dan, profielschets op moeten zetten. Speelt een chantagerol van Remkes hier mee? Welterusten sukkels in de gemeenteraad, slaap lekker.