Groen licht voor kermis maar zonder botswagens

• woensdag 6 juni 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon -  Hippolytushoef - De zomerkermis in Hippolytushoef (26-30 juli) kan wat burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon betreft doorgaan.
    Martijn Gijsbertsen 6-6-2018

Hij is bereid een evenementenvergunning te verlenen voor alle attracties, uitgezonderd de botswagen- baan op het Kerkplein.

,,De boodschap dat deze attractie vanwege haar afmetingen niet wenselijk is op die locatie is al twee jaar bekend. De doorgang is te nauw om hulpdiensten bij calamiteiten voldoende ruimte te geven."

De deur voor de komst van de autoscooters zit volgens de burgemeester nog niet definitief op slot.

,,Het is spijtig dat er tot dusverre geen alternatief is verzonnen. Als dat er alsnog komt, kan de vergunning mogelijk worden aangepast. Ik gooi geen enkele deur dicht."

Nawijn heeft de Stichting Behoud Nederlandse Kermissen, organisator van de zomerkermis, van zijn standpunt op de hoogte gesteld. Voorzitter Arjan Blokker weet niet hoe andere exploitanten zullen reageren en of zij zonder botswagens toch van plan zijn naar Hippolyfushoef af te reizen.

Uitbaatster Karin Jonker-Blokker stelt dat zij aan de afstand tot de gevel van omliggende bebouwing voldoet, maar in een welles-nietes spelletje met de gemeente verzeild is geraakt. Zij laat weten dat ze geen op- lossing heeft en vreest dat collega-exploitanten het dorp nu links laten liggen.

Nawijn stelt nadrukkelijk dat hij Hippolytushoef de kermis 'niet wil onthouden' en het niet de schuld van de gemeente, maar verantwoordelijkheid van kermisexploitanten is of het evenement doorgaat.

,,De veiligheid en openbare orde zij n mij n verantwoordelijkheid. Als er iets verkeerd gaat, brandweer, politie en ambulance kunnen er niet bij, dan spreekt iedereen daar schande van en wijst naar mij. Zulke narigheid wil ik voorkomen."
    ____________________________________________________

vervolg

'Kwestie wel kunnen, niet willen bewegen'

Martijn Gijsbertsen

Burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon ontkent dat bij adviezen door de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord over kermissen met twee maten wordt gemeten.

Dat werd eerder in deze krant door uitbaatster Karin ]onker-Blokker van de botswagenbaan gesuggereerd.

,,De richtlijnen zijn overal gelijkluidend. Ik kan niet voor andere burgemeesters spreken, maar als ik te horen krijg dat niet wordt voldaan aan de voorwaarden, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid', aldus Nawijn.

Zou een burgemeester de kermis, een Noord-Hollandse traditie, niet moeten omarmen? En alles in het werk moeten stellen om die te redden'?

,,Er zijn verschillende mensen op vele momenten met dit dossier bezig geweest. Er is gesproken over allerhande mogelijkheden en een andere opstelling. De botswagens op't Hoekje, attracties naar het Groene Hart of de hele kermis richting zwembadterrein. Met reuring in de horeca in het dorpscentrum. Het lijkt een kwestie van wel kunnen, maar niet willen bewegen. Wie draait dan wie de nek om? We zullen moeten afwachten of de Stichting Behoud Nederlandse Kermissen gebruik maakt van de te verstrekken vergunning of niet."

Noordhollands Dagblad

Van Alphen zei

Politici en ambtenaren zullen nooit hun ongelijk bekennen dus als ze ook maar het kleinste gaatje kunnen vinden gaan ze dwarsliggen.
    Daar hebben we mee te maken en daar moeten we mee leren leven of anders andere partijen kiezen die wel wat met de (autochtone) bevolking op hebben. Helaas is de spoeling uiterst dun en als er al een partij is die om de belangen van de bevolking geeft vormt de rest van het addergebroed een cordon sanitair zoals onlangs weer gebeurt is in Rotterdam, maar blijven volhouden dat we in een democratie leven.

Johann zei

Het wordt tijd dat we burgemeesters en belangrijke ambtenaren kunnen kiezen d.m.v. verkiezingen eens in de vier jaar. Dan wordt het,niet goed, voor altijd de laan uit. Wedden dat er dan een andere wind gaat waaien in een gemeentebestuur.

Sam Kooy zei

Met die Nawijn steeds weer hetzelfde. Zaken traineren en schuld bij anderen leggen. Mét veel politiek woordgebruik.