Gemeente wil grip op haven

• donderdag 14 juni 2018
  • Den Helder - Gespreksonderwerp bij vormen coalitie
    Arie Booy 14-6-2018

Het nieuwe college zal naar verwachting de touwtjes strakker aanhalen voor havenbedrijf Port of Den Helder. Dit geluid valt te vernemen in de wandelgangen van de formatie-onderhandelingen over het dagelijks bestuur van de gemeente. ,,Het onderwerp is nog niet besproken", zegt partijleider Carlo Assorgia van Beter voor Den Helder, ,,maar zal verderop in de besprekingen ter tafel komen."

Inhoudelijk doet Assorgia er geen mededelingen over omdat afgesproken is dat momenteel alleen de formateur naar buiten toe treedt.

'Belang van haven gaat de hele Noordkop aan'

,,Dat de aandeelhouder de touwtjes strak gaat aanhalen is duidelijk", meldt Wouters, ,,De gemeente wordt gevraagd grote bedragen te storten om het havenbedrijf te redden. Het belang van de haven gaat de hele Noordkop aan".

Onderzoek

De accountant van de gemeente heeft geadviseerd een onafhankelijk onderzoek te doen naar de werkelijke waarde van Port of Den Helder. Michiel Wouters vult aan: ,,Verder zal het bedrijfsplan dat de Port aan het maken is onderdeel moeten zijn van besluitvorming van de gemeente. Het is volkomen onduidelijk waar het geld werkelijk voor nodig is en dus hoe de financiële situatie van de haven is."

Als het aan Behoorlijk Bestuur ligt staan alle opties open: ,,Voor de oplossing moeten ook de verzelfstandiging en de gevolgen daarvan worden beschouwd. Vervolgens zal de raad een lange-termijnbesluit moeten nemen. Alles behoort mogelijk te zijn: opdeling, terugname in gemeentelijk beheer, etcetera."

De ondernemers in de Haven en Scheepvaart Vereniging zien geen heil in een terugkeer naar de oude situatie.

Voorstander

Voorzitter Edwin Stolk ,,De HSV is altijd voorstander geweest van een verzelfstandigd havenbedrijf en ziet ook geen reden om naar de oude situatie terug te keren." Tot nu toe is de gemeente enig aandeelhouder. Er is echter meer kapitaal nodig. Wethouder Edwin Krijns is daarom al geruime tijd in onderhandeling met de Provincie als beoogd tweede aandeelhouder in de Port.

Havendirecteur Jacoba Bolderheij: ,,De haven is vijf jaar geleden verzelfstandigd. We zien na enkele jaren dat de opgave die de NV heeft aanzienlijk is. De financiële impact van het onderhoud van alle kades op de operatie is groot en vergt forse investeringen."

Perspectief

,,Ik vind het natuurlijk van groot belang dat de gemeenteraad goed geïnformeerd is en wordt om de opgave in het juiste perspectief te kunnen plaatsen en de juiste beslissingen te kunnen nemen. Als PODH leveren we daar graag onze bijdrage aan."

Noordhollands Dagblad