Schagen waakt voor betutteling

• woensdag 23 mei 2018
  • Schagen . Het nieuwe gemeentebestuur van Schagen is wars van betutteling. Mensen voorschrijven hoe zij moeten leven door allerlei zaken te verbieden!
    Marten Visser 23-5-2018

Coalitiepartij en CDA, Jess en PvdA zien er helemaal niks in. De drie fracties wijden er zelfs een speciale paragraaf aan in het nieuwe coalitieakkoord. Tegen vervlakking door betutteling heet het hoofdstuk.

'Het is niet normaal meer hoezeer groepen in onze samenleving blijven roepen om van alles te verbieden', schrijven de fracties. 'In een goed functionerende democratie houdt de meerderheid rekening met de minderheid, maar kan het niet zover gaan dat het belang van elk groepje mensen ervoor zorgt dat de democratie het gevoel krijgt 'er iets mee te moeten'. Daarmee ontstaat een moderne vorm van betutteling die veel charmante kanten van onze samenleving zal vervlakken.'

Houtkachels

De ene groep dingen verbieden omdat een andere groep zich ergens aan stoort is volgens de coalitiepartijen geen oplossing. ,,Er komt geen gemeentelijk verbod op houtkachels, geen verbod op vuurwerk, geen verbod op fietsen zonder helm, geen verbod op terrasverwarmers en geen discussie rond het Sinterklaasfeest. De gemeente mengt zich ook niet in discussies over traditionele feestdagen, beloven de partijen.

Dat geldt ook zoveel mogelijk voor conflicten tussen burgers, aldus de fracties. Handhavend optreden als gemeente is de laatste optie. 'Mensen die zich aan elkaar storen worden aangemoedigd dat eerst samen uit te praten voordat er bij de gemeente om bijvoorbeeld handhaving of controle wordt gevraagd'.

Noordhollands Dagblad

Gevraagd wat nu precies betutteling is aan het college van burgemeester en wethouders Schagen. Een antwoord hadden zij niet paraat.

De invloed van het cda is duidelijk heel groot in dit coalitieakkoord. Logisch, want tien zetels in de raad. Wordt Schagen net zo'n akelige gemeente als Hollands Kroon?

Zolang het geloof bij veel mensen nog bepalend is zal het met de dag slechter worden in Schagen, maar ook in Hollands Kroon, maar vooral in de grote steden, waar verwarde mensen met honderdduizenden worden geïmporteerd die om zich heen gaan moorden uit naam van hun geloof.
    Over niet al te lange tijd verlangen we terug naar de tijd dat we nog door de gemeentelijke politiek belazerd werden, maar dan is er geen weg meer terug.

Het CDA over betutteling: Het Meldpunt Rookoverlast heeft contact gehad met de demissionair wethouder van het CDA. Hij gaf aan dat de regels betuttelend zijn als buren met elkaar in gevecht gaan over allerlei zaken. Een schutting dat 5 centimeter te hoog is. Of een boom dat te dichtbij de erfgrens staat. Hij gelooft er in dat als je met elkaar ingesprek gehad (dat kan buurtbemiddeling zijn) dat de zaken grotendeels worden opgelost. Een deel van de problemen blijven bestaan. Maar dat is dan jammer dan.

Als iemand stookt op geïmpregneerd hout: Dan komen er grote hoeveelheden arsenicum vrij. Plus een deel chroom 6. In deze situatie betekent dat de vergiftiging door kan blijven gaan als de gemeente hier niets aan doet. Dit heeft grote consequenties voor de volksgezondheid nabij de omgeving van de stoker.

Meldpunt Rookoverlast.
    Tel. 06 49 13 77 77