Multifunctionele kazerne Wieringerwerf duurder

• donderdag 24 mei 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - De geplande nieuwe gemeentewerf en tevens de nieuwe kazerne voor brandweer en politie in Wieringerwerf wordt flink duurder dan verwacht.
    Mike Deutekom  24-5-2018

Ten opzichte van het oorspronkelijke plan verwacht de gemeente Hollands Kroon nu vijf ton mee nodig te hebben voor het project dan in 2016.

Dat blijkt uit het voorstel dat de gemeenteraad vanavond behandelt. Burgemeester en wethouders vragen de raad in te stemmen met de bouw van een 'multifunctionele accommodatie' op de Medemblikkerweg 2a in Wieringerwerf ten behoeve van de gemeente, brandweer en politie. De raad wordt gevraagd daarvoor een kleine vijf miljoen (4.973.454 euro ) aan krediet beschikbaar te stellen en de jaarlijkse kapitaallasten van 141.000 euro vanaf 2019 in de begroting mee te nemen.
    ___________________________________________

Bouwkosten door aantrekken markt hoger ingeschat
    ___________________________________________

Burgemeester en wethouders zien al langer kansen voor deze multifunctionele kazerne omdat de brandweer in Wieringerwerf een nieuwe 'ruggengraatkazerne' nodig heeft. Dat houdt onder meer in dat beroepspersoneel overdag de brandweerkazerne gaat bemannen, ter ondersteuning van de vrijwilligerskorpsen in Slootdorp en Middenmeer met onder meer mankracht en materieel. De oude kazerne in Wieringerwerf was daarvoor niet (langer) geschikt.

In 2016 werd tussen de drie partijen een intentieovereenkomst afgesloten om tot de nieuwbouw te komen. Toen werd nog verwacht dat het pand met onder meer gezamenlijke kantoor- en vergaderruimtes, spreekkamers, kantine, technische ruimtes, een digitaal aangifteloket voor de politie en een gezamenlijke buitenruimte kon worden gebouwd voor een bedrag van 4,5 miljoen euro. In het voorstel dat de raad krijgt is dat bedrag inmiddels vijf ton hoger geworden. Dat komt door de veranderde marktomstandigheden in de bouw, legt gemeentewoordvoerster Noortje Slot uit.

,,Er is veel werk in de aannemerij op dit moment. Vandaar dat we verwachten dat dit hogere bedrag nodig is voor de nieuwbouw van de werf en kazerne."

Het politiebureau in Wieringerwerf is nog relatief nieuw. Het pand werd in 2002 geopend. Maar omdat de politieorganisatie is veranderd staat het gebouw nu een flink deel van de tijd grotendeels leeg.

Noordhollands Dagblad

Dat is dus 10% extra op de begroting en nu de meerkosten nog. Schat minstens in totaal + 25% duurder. Waar hebben we dot vaker meegemaakt in klus gemeente Hollands Kroon. Je kunt het project o0k gewoon afblazen - houdt je €5.000.000 + in je zak en hoeven wethouders ook niet zo te liegen en vervolgens vervroegd vrijwillig te treden, Meskers!

Sam Kooy zei

Dat politiebureau helemaal platgooien. Politie zie je hedentendage niet meer. Dus nogmaals ............Plat

of maak er een Polen hotel van, ze zitten nu al overal, dus waarom niet in een politiebureau?

Hollands Kroon en cijfers: het blijft een lastige combinatie. En nu is Meskers, de wethouder die niet weet wat de ambtenaren uitspoken, ook nog eens terug.