Haven aast op cruises

• vrijdag 11 mei 2018
  • Den Helder - Nu weg omhoog weer is ingezet, wil Den Helder een graantje meepikken van de groeiende belangstelling voor riviercruises.

Casper Duin 11-5-2018

Op deze ochtend trekken 65 voornamelijk zestigers per fiets vanaf de Helderse Binnenhaven de wijde omtrek in. Amerikanen, Brazilianen en Europeanen zijn het, die op avond daarvoor arriveerden met motorchartervaartuig Andante van de Monnickendammer touroperator Boat Bike Tours.

Per boot trekken ze van stad naar stad door Noord-Holland. Fietsend waaieren ze uit over de regio. Het is zoals wethouder Edwin Krijns, Pr-organisatie Citymarketing Den Helder en havenbedrijf Port of Den Helder het graag zien en liever nóg vaker willen zien.

In 2017 waren er volgens cijfers van de havenorganisatie in totaal 78 aanlopen: riviercruises en motorchartervaart. ,,Daar halen we dus al wel wat uit, maar er moet volgens ons nog meer uit te halen zijn vertelt manager Anke de Vries van City-marketing. Met 36 aanlopen van alleen riviercruises in 2017, 3660 passagiersbezoeken en geschatte directe bestedingen van 106.000 euro is Den Helder een kleine speler. De rederijen zelf gaven in Den Helder nog eens 58.000 euro uit. In 2016 deden 24 cruiseschepen Den Helder aan. Sinds 2009 maakt Den Helder met acht andere Noord-Hollandse
    gemeenten en Lelystad onderdeel uit van de Amsterdam Cruise Port. In 2013 bereikt Den Helder een piek met 67 riviercruiseschepen.

Daarna nam dat aantal af, volgens het havenbedrijf mede als gevolg van langdurige werkzaamheden bij de Wilhelminasluis in Zaandam.

Aan de slag

Nu weg omhoog weer is ingezet, wil Den Helder een graantje meepikken van de groeiende belangstelling voor riviercruises. ,,De faciliteiten zijn prima. Misschien kunnen we Den Helder beter voor het voetlicht brengen. Daarmee gaat Cifymarketing nu aan de slag", meldt Katje Naber van Port of Den Helder.

Anke de Vries van Citymarketing praat binnenkort met de Amsterdam Cruise Port. "Dan hopen we vande touroperators te horen waar we ons kunnen verbeteren. In arrangementen, qua faciliteiten. Zij moeten ons in hun vaarschema opnemen. Den Helder heeft alles om meer uit de reviercruisevaart te halen."

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Den Helder is geen bruisende stad, is het nooit geweest en zal het nooit worden. Bovendien is de route er heen niet uitnodigend, niet over de weg en al helemaal niet door het Noord Hollands Kanaal.

Kapitein Rob zei

City marketing (ha, ha, city?) en managers kunnen hiermee mooi betaald worden uit de opbrengst van havengelden en toeristenbelasting. Netto blijft er dan niets over.

De haven van Den Helder is een praktijkvoorbeeld van wegsluizen van gelden opgebracht door haar inwoners: https://bit.ly/2IfsDZa

Kapitein Rob zei

En een dag later aankloppen bij de gemeente voor € 7.000.000 reparatiegelden voor de kades van de haven. En dat soort noemt zich manager met welwillende instemming van de schaapskoppen in de gemeenteraad. Prutsers zijn het!