Britse nieuwbouworder voor scheepswerf Luyt

• dinsdag 15 mei 2018
  • Hollands Kroon - Den Oever  Machinefabriek/ dokbedrijf Luyt in Den oever heeft voor het eerst in haar bijna 60- jarige historie een Britse nieuwbouworder gekregen.
    Martijn Gijsbertsen

De Wieringer scheepswerf mag voor rederij Waterdance Ltd. een krabbenvissersvaartuig bouwen, eveneens een primeur voor Luyt. ,,Het wordt een kort en breed schip (vijftien meter lang, zeven meter breed, red.). In voor ons een nieuw segment van de markt'', stelt directeur Jacoline Luijt, die de aanneemsom niet wenst prijs te geven. Zij is blij met de opdracht, die naar schatting drieduizend manuren aan werk voor het bedrijf met zich meebrengt.

,,Ook voor de haven van Den Oever biedt dit weer een economische impuls en extra bedrijvigheid."

Krabbenvissersvaartuig

Bij de nieuwbouw van de 'Nichola of Ladram', zoals het krabbenvissersvaartuig komt te heten, worden verschillende onderaannemers uit het dorp en de Noordkop betrokken.

Onder meer voor timmerwerk, aanleg van elektra, koelapparatuur en andere voorzieningen doet Luyt een beroep op andere bedrijven en diverse toeleveranciers. Het Friese las- en constructiebedrijf Ibis is al gestart met de bouw van het casco. Dat wordt in juli in Den Oever verwacht voor verdere afbouw. De oplevering van de 'crabbet', ontworpen door Ian Patton, is volgens planning begin 2018.

Waterdance is reeds klant bij Luyt. Twee schepen van de Britse rederij hebben al een onderhoudsbeurt in Den Oever gehad, de BM 188 en E 33. Medio april arriveerde een derde vaartuig: de E 198. Deze boomkorkotters uit Brixham en Exeter vissen op tong, schol en inktvis.

Laatstgenoemde schip wordt onder meer geschilderd, gedokt, ondergaat onderhoud aan de hoofdmotor en vislier en krijgt bovendien een camerasysteem aan boord geplaatst.

,,Het is gebruikelijk dat een nieuwbouwschip bij ons terug keert voor jaarlijks onderhoud. Dus we krijgen waarschijnlijk later ook werk aan het krabbenvissersvaartuig", vertelt Luijt.

De 'crabbet' verschilt op essentiële onderdelen van garnalenkotters, die de Oeverse werf gewend is te ontvangen.

,,Het betreft een hele andere vistechniek; met rechthoekige manden, die aan een touw met hulp van een lier in zee worden gezet, in plaats van sleepnetten.", weet de directeur.

"Een krabbenkotter heeft verder vijf- in plaats van driehonderd pk, een diepgang van vier in plaats van 1,70 meter. Het is een heel ander soort schip."

De 'Nichola of Landrarn wordt zo gebouwd dat het brandstofverbruik en de geluidsbelasting laag zijn. ,,Er komt flink wat isolatie in en roestvrijstalen lieren buitenom. Voor een langere levensduur wordt het gehele schip gestraald en geconserveerd."

Promotie

Luijt beschouwt het nieuwbouwproject als een stukje promotie voor de scheepsbouw in Den Oever en voor de hele Wieringer vloot. ,,Zulke opdrachten trekken altijd bekijks. Dat hebben we ook gezien met de WR 12 en WR 212 (garnalenkotters, die morgen worden opgeleverd, red.). Belangstellenden kunnen zien waartoe we in deze hallen allemaal in staat zijn."

Noordhollands Dagblad