Actie tegen bomenkap bij A7

• maandag 14 mei 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Stichting Landschapszorg Wieringen (SLW) komt luider in protest tegen de voorgenomen kap van vier hectare bomen langs de A7 in Den Oever, die plaats moeten maken voor zonnepanelen.
    Martijn Gijsbertsen 14-5-2018

De initiatiefnemer van een online petitie tegen de bomenkap (bijna duizend sympathisanten) grijpt een informatiebijeenkomst over de toekomstplannen met de Afsluitdijk door Rijkswaterstaat en bouwconsortium Levvel, vrijdagavond om acht uur in het Vikingschip in Den Oever, aan voor actie.

Geluidshinder

,,We willen stampij maken, roepen iedereen die heeft getekend op om te komen’’, stelt SLW-voorzitter Rein Veldboer. ,,Het blijft in onze ogen belachelijk dat er waanzinnig gezonde bomen, die nu zuurstof produceren, geluidshinder dempen en fijnstof afvangen, moeten verdwijnen om te helpen de Afsluitdijk energieneutraal te krijgen.’’

De stichting heeft haar bezwaren eerder aan de dijkbeheerder kenbaar gemaakt en de steunbetuigingen hiervoor overhandigd.

Sindsdien is uit onderzoek gebleken dat het met tegengaan van verkeerslawaai en afvang van fijnstof door de bomen op de op- en afritten naar de A7 wel meevalt.

,,Dat zijn theoretische berekeningen. Er is niet ter plaatse gemeten’’, weet Veldboer. ,,Bovendien heeft Rijkswaterstaat pas een convenant getekend dat het, voor dezelfde doelen, elders juist bomen gaat planten. Hoe inconsequent kun je zijn?’’

Rijkswaterstaat wil in Den Oever elf hectare zonnepanelen plaatsen, onder meer om grotere, toekomstige spuipompen in de Stevinsluizen van stroom te kunnen voorzien.

,,De petitie is een krachtig signaal, dat serieus wordt meegewogen’’, reageert projectleider Joost van de Beek van Rijkswaterstaat. ,,Ook dat mensen daar erg aan het groen hechten, is een argument.’’

Noordhollasnds Dagblad