Provincie wil 24 monumenten van lijst in Hollands Kroon halen

• dinsdag 10 april 2018
  • Categorie: , ,
  • Holland Kroon - Gedeputeerde Staten willen 24 monumenten in de gemeente Hollands Kroon van de provinciale monumentenlijst schrappen.
    Martijn Gijsbertsen 10-4-2018
    Panden die onder meer van de lijst worden gehaald, zijn het voormalige Parfumflessenmuseum aan de Bosstraat in Winkel, basisschool De Snip, de voormalige pastorie en woonzorghuis De Roode Eenhoorn aan de Dorpsstraat in Nieuwe Niedorp.
    Verder gaat het om veertien woningen: vijf aan de Dorpsstraat in Nieuwe Niedorp, twee aan de Zuid Zijperweg in Wieringerwaard en huizen aan de Lotweg in Anna Paulowna, Koningstraat en Nieuwstraat in Hippolytushoef, Nieuwe Streek in Kolhorn, Haukessluisweg in Slootdorp, Westerlanderweg in Westerland plus Nieuwesluis in Wieringerwaard.

Graftekens

Daarnaast betreft het vier graftekens, twee aan de Heerenweg in Barsingerhorn en twee aan de Waardpolder Hoofdweg in Kolhorn.
    Eigenaren hebben tot 8 mei de mogelijkheid om te laten weten wat ze van het plan van het provinciebestuur vinden.

Stofkam

Noord-Holland haalt de stofkam door haar monumentenlijst en wil in totaal 120 van de 620 monumenten overdragen aan gemeenten. Eerder werden acht monumenten in Schagen van de lijst gehaald.
    Noordhollands Dagblad