Kooyhaven: dieper wordt-ie niet

• donderdag 5 april 2018
  • Den Helder - Het is nooit de bedoeling geweest om de Kooyhaven geschikt te maken voor schepen dieper dan een meter of drie.
    Hedzer Faber
    Daar is het Noordhollands Kanaal ook niet geschikt voor.
    Dat antwoorden Gedeputeerde Staten (GS) op vragen van de VVD-Statenfractie. Aanleiding was berichtgeving van deze krant dat het enige bedrijf dat zich wilde vestigen op het nieuwe bedrijventerrein - Glomar - is afgehaakt in verband met beperkte vaardiepte. De beloofde 4,5 meter zou niet zijn waargemaakt.
    Volgens GS gaat dat echter over het bodempeil. Dat ligt op 4,3 meter, maar een halve meter onder NAP en dus in feite 3,8. Inclusief een veiligheidsmarge is de maximale vaardiepte drie meter. 3,3 meter zou onder voorwaarden ook kunnen, met nog grotere diepgang loopt het scheepvaartverkeer vast, aldus de provincie. Dezelfde diepte geldt voor het kanaal. Glomar heeft 3,8 nodig.
    Op de vraag van Statenleden Kaamer van Hoegee en Lagerveld of er eigenlijk wel onderzoek is gedaan naar de wensen van potentiĆ«le gebruikers, antwoordt GS met ’ja’.
    Noordhollands Dagfblad

Zorro. zei

Dat wist Meskers natuurlijk niet, want 'schuld ambtenaren'. Sluit naadloos aan bij zijn cv van meest mislukte wethouder van Nederland in de 21e eeuw.