Grote fraude met natuurgelden

• dinsdag 17 april 2018
  • Heerhugowaard - Landschap Noord-Holland heeft een medewerker op staande voet ontslagen nadat was gebleken dat de man bijna drie ton aan zijn eigen bedrijf had laten overmaken.
    Roel van Leeuwen 17-4-2018

De natuurorganisatie heeft aangifte gedaan bij de politie. De medewerker werkte als projectleider bij Landschap Noord-Holland (LNH). Vanaf 2013  liet hij stelselmatig kleinere bedragen (tot 10.000 euro) aan zijn bedrijf overmaken. Zogenaamd voor verrichte werkzaamheden.

De medewerker kwam hier 41 keer mee weg, maar bij zijn 42e poging liep hij tegen de lamp.,,We stelden vorige week vast dat er iets mis was met een factuur en toen we het bedrijf belden, bleek dat het een bedrijf was van een medewerker van ons", zegt directeur Ernest Briët.
    _____________________________________

Verbijstering bij Landschap Noord-Holland
    _____________________________________

De alarmbellen gingen af. Ook al omdat het medewerkers van LNH niet is toegestaan een bedrijf te hebben dat in dezelfde sector opereert. ,,We zijn toen gaan kijken welke bedragen het bedrijf had gefactureerd en of er echte werkzaamheden voor deze bedragen zijn verricht. Dit leek niet het geval."

De man, die zelfstandig facturen tot 10 mille mocht accorderen, werd donderdag geconfronteerd met aantij gingen aan zijn adres. Volgens Briët bekende hij dat hij geld had weggesluisd waarop hij op staande voet werd ontslagen. Ook zijn er juridische maatregelen genomen om zoveel mogelijk van de verduisterde gelden terug te krijgen en bij Landschap Noord-Holland is aangifte gedaan bij de politie.

Volgens Briët is er binnen de organisatie met verbijstering en verontwaardiging gereageerd op het nieuws.,,Wij moeten altijd ons best doen om via diverse bronnen voldoende geld bij elkaar te krijgen om mooie projecten te realiseren. Dan is het een grote teleurstelling dat maatschappelijk geld voor persoonlijk gewin is ingezet;'

Een onderzoek moet duidelijk kunnen maken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Briët ,,We willen weten of er meer aan de hand is dan die ene persoon en of hij meer op zijn kerfstok heeft. Ook willen we weten welke maatregelen we moeten nemen om dit in de toekomst te voorkomen. Wij zullen dit onderzoek laten uitvoeren door een externe partij. Bij nieuwe leveranciers doen we per direct een check bij de Kamer van Koophandel."

Dat LNH zelf naar buiten treedt met deze zaak heeft volgens Briët te maken met het vertrouwen dat organisaties en beschermers in LNH moeten kunnen hebben. ,,Zij mogen het idee hebben dat als ze ons geld geven dat er iets moois mee gebeurt. En daarom willen we de onderste steen boven hebben."

Noordhollands Dagblad