CDA verder met JESS en PvdA

• woensdag 11 april 2018
  • Schagen - De nieuwe coalitie van de gemeente Schagen wordt de komende vier jaar in principe gevormd door de partijen CDA, JESS en PvdA.
    Richard Zut 11-4-2018

Dat is het voorlopige resultaat van de onderhandelingen die de afgelopen dagen zijn gehouden onder aanvoering van partijleider Jelle Beemsterboer en fractievoorzitter  Sander Lensink van het CDA Schagen, dat bij de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart tien van de in totaal zevenentwintig raadszetels wist te behalen.

Met de drie zetels van JESS met partijleider Hans Kröger, en de drie zetels van'verliezer' PvdA van Hans Heddes komt deze coalitie uit op een ruime meerderheid van zestien zetels. De partij die verrassend tweede werd bij de verkiezingen en vier zetels behaalde, de Seniorenpartij Schagen van Perry Vriend met beoogd wethouder André Groot, valt daarmee dus buiten de boot. Ook de VVD (vier zetels) doet niet mee.

Beemsterboer over de uitkomst van de onderhandelingen tot nu toe: ,,Met JESS en met de PvdA erbij verwachten wij te kunnen komen tot een stabiele coalitie die ook onderling kritisch blijft. En dat we een bestuur kunnen vormen dat daadkrachtig verder kan bouwen op de weg die we de afgelopen vijf jaar zijn ingeslagen. De keuze voor de PvdA is daarbij logisch wat mij betreft, want met die partij hebben we de laatste jaren goed samengewerkt."

Hoewel nog enkele weken nodig zijn om te komen tot een coalitieprogramma, kan er vanuit worden gegaan dat er straks weer vier wethouders komen. Beemsterboer loopt niet op de zaken vooruit, maar voor de hand liggend zijn de namen van hemzelf, partijgenoot Sigge van der Veek en Joke Kruit (JESS).

Noordhollands Dagblad