Vergunning voor acht windmolens wéér vernietigd

• donderdag 22 maart 2018

• Rotterdam - De rechter heeft voor de tweede maal de vergunning vernietigd die de gemeente Rotterdam had verleend voor acht windmolens aan het Hartelkanaal.

Bewoners uit Geervliet en Heenvliet vochten met succes de afgegeven vergunning aan. Zij hebben al jaren last van de herrie.

Rotterdam is andermaal op de vingers getikt. Precies vier jaar geleden verscheurden eerst de rechter en daarna de Raad van State de afgegeven vergunning, omdat de bewoners niet over de komst van de 150 meter hoge turbines waren ingelicht. Het bestuur van de havenstad had dat alleen in de Staatscourant gepubliceerd en die leest een doorsnee-inwoners niet, stelde de rechter. Rotterdam moest de procedure opnieuw doen.

Pas afgelopen zomer werd exploitant XL Wind een vergunning verleend. Ook daartegen tekenden de bewoners bezwaar aan. Hoewel Rotterdam vlak voor de zitting beloofde dat het lawaai ’s nachts zachter zou worden, heeft de rechter de vergunning naar de prullenbak verwezen. Voornaamste reden is dat er geen milieu-effectrapportage is gemaakt maar slechts een beperkte milieutoets is gedaan.

Jan de Rijke van de bewonersorganisatie Buren van Botlek is blij met de uitspraak. ,,Goed dat Rotterdam opnieuw een tik op de neus krijgt. Het houdt geen rekening met de buren, maar doet gewoon.’’ Rotterdam beraadt zich op de uitspraak, meldt een woordvoerster.