Tweede Kamer bezorgd over draagvlak onder de bevolking voor nieuw klimaatakkoord

• zaterdag 24 maart 2018
  • Categorie: , , , , ,
  • De Tweede Kamer maakt zich zorgen over het draagvlak onder de bevolking voor een nieuw klimaat- en energieakkoord.

Louis Hoeks • FD

I
    Dat bleek donderdag bij het debat over de Nationale Energieverkenning 2017. De komende maanden gaan overheden, bedrijven en milieuorganisaties in gesprek om tot een akkoord op hoofdlijnen te komen dat moet helpen om de uitstoot van CO2 in 2030 met minstens 49% te doen dalen ten opzichte van 1990.
    ‘Duurzaamheid en een lagere energierekening gaan niet samen’
    • PVV-Kamerlid Alexander Kops
    Regeringspartijen CDA en ChristenUnie wezen op de weerstand op het platteland tegen de komst van windmolens en het gebruiken van landbouwgrond voor zonnepanelen. 'Buitenlandse investeerders kopen land op om er zonneweides te plaatsen. Dat gaat ten koste van de voedselproductie', betoogde Carla Dik-Faber (CU).

Oud-politici schieten kabinet te hulp bij realisatie klimaatplannen

Volgens Dik-Faber is het op ditmoment niet aantrekkelijk genoegvoor scholen, kerken enondernemers om zonnepanelen op daken te plaatsen. Minister EricWiebes van Economische Zaken en Klimaat (VVD) verwacht nog dit kwartaal meer te kunnen vertellen over de terugleversubsidie die de salderingsregeling, de subsidie voor zonnepanelen op woningen, moet vervangen.

Gedoemd te mislukken

PVV-Kamerlid Alexander Kops stelde dat Wiebes de energietransitie bij de bevolking 'door de strot duwt' en bewust geheimzinnig doet over de kosten ervan. 'Duurzaamheid en een lagere energierekening gaan niet samen.' De linkse oppositie vreest een oneerlijke verdeling van de lusten en de lasten. 'We moeten er op beducht zijn dat de energietransitie winnaars en verliezers krijgt, net als de globalisering. Als dat gebeurt, is zij gedoemd te mislukken', zei William Moorlag (PvdA).
    ‘Draagvlak komt pas, als er duidelijkheid is over wat er gaat gebeuren bij mensen thuis’
    • Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (VVD)
    Wiebes erkende volmondig het belang van een breed draagvlak, maar wilde geen toezeggingen doen zolang de gesprekken voor het klimaatakkoord bezig zijn. 'De kosten kun je pas berekenen op het moment dat je weet wat je moet doen. Maar het moet wel behapbaar blijven.'

Verdelingsvraagstukken

De minister vertelde dat er aan vijf zogeheten sectortafels waar de gesprekken plaatsvinden plek is voor circa 150 mensen. Het aantal aanmeldingen daarvoor lag veel hoger. De tafels worden onder meer geleid door oud-politici als Diederik Samsom (PvdA), Kees Vendrik (GroenLinks) en Ed Nijpels (VVD).
    Ook zal de Vereniging Nederlandse Gemeenten een belangrijke rol krijgen. Er wordt volgens Wiebes een 'toolkit' gemaakt zodat gemeenten mensen kunnen informeren over de concrete gevolgen van de transitie, bijvoorbeeld bij het stoppen met het gebruik van aardgas. 'Draagvlak komt pas, als er duidelijkheid is over wat er gaat gebeuren bij mensen thuis.'

Wiebes hoopt de Kamer voor de zomer te informeren over de voortgang van de gesprekken. Voor het eind van het jaar moet het akkoord op hoofdlijnen worden uitgewerkt in concrete programma's. De sectortafels moeten ervoor zorgen dat de Co2-reductie betaalbaar wordt, zei Wiebes. 'Maar het akkoord gaat niet over verdelingsvraagstukken. Dat is aan de politiek', benadrukte de bewindsman.

FD

Het enige wat duurzaam ons brengt is armoede voor de massa en rijkdom voor de elite en de kliek die het mogelijk maakt voor de elite zoals o.a. de gangsters Nijpels en Samson.

Theo Moras zei

Natuurlijk is de Tweede Kamer bezorgd over het draagvlak onder de inwoners. Het is het duurste bedrog ooit uit de geschiedenis waar ze nu nog steeds mee bezig zijn ten furore van alle klimaatlobbyisten die hier een stevig financieel belang in hebben. http://www.stichting-jas.nl/2018/02/het-duurste-bedrog-uit-de.html …

Zorro zei

Energie beleid is erop gericht de mensen net zover uit te kleden dat de economie optimaal functioneert, de mensen geen cent overhouden en waar alleen de staat en superrijken naar believen uit de geldstroom kunnen vissen. Kortom, men maakt U tot slaven in naam van het milieu/systeem waarin 'wetenschappers' dienen als de vroegere priesters die de bevolking schuldbesef en angst aan moesten praten. Best wel handig om referenda dus af te schaffen.

Anoniem, ik zou de mensen die grof verdienen aan windmolens etc zoals die Schuijt met die illiegale molen nu niet direct "elite" willen noemen......