TNO en ECN gaan samen

• vrijdag 23 maart 2018
  • Categorie: , , ,
  • Petten - Krachtenbundeling in april - personeel mee - nucleaire tak zelfstandig verder.
    Roel van Leeuwen  maart 2017

Het Energieonderzoekcentrum Nederland (ECN) en onderzoeksinstituut TNO bundelen in april definitief de krachten. Ook wordt ECN gesplitst van de nucleaire tak NRG. Deze stap is deze week officieel bekrachtigd.

Het samenvoegingsproces werd in september 2016 in gang gezet met de aankondiging van toenmalig minister Kamp dat TNO en ECN de krachten zouden bundelen in één energieonderzoekscentrum onder de verantwoordelijkheid van TNO. NRG - de exploitant van de Hoge Flux Reactor in Petten en onderdeel van de Stichting ECN - zou zelfstandig verder moeten gaan.

ECN en NRG verkeerden op dat moment financieel allebei in zwaar weer. NRG liep enkele jaren geleden vele miljoenen euro's mis toen de reactor voor lange tijd moest worden stilgelegd. Ook het opruimen van het historisch nucleair afval dat in Petten ligt opgeslagen, drukte zwaar op de begroting.

Compenseren

De duurzame tak van ECN - dat zich onder meer bezighoudt met de ontwikkeling van de nieuwste generaties zonnepanelen en windturbines slaagde er niet in om de teruglopende Rijksbijdrage voor energie- onderzoek te compenseren.

Onder de naam ,ECN part of TNO, gaat het nieuwe energieonderzoekscentrum van staff, waarbij de energieactiviteiten van TNO en ECN duurzaam worden samengevoegd. TNO houdt zich onder meer bezig met: aardwarmte, offshore energie en innovaties voor duurzaam in schoon transport over weg en water. ,,Voortbouwend op de al bestaande nauwe samenwerking zal ECN part of TNO per 1 april de krachtige Kennispartner zijn voor bedrijven, overheid en kennisorganisaties", aldus Paul de Krom, topman van TNO.

,,ECN part of TNO wordt het nieuwe 'centre of excellence" voor energievraagstukken gericht op een CO2-vrije energiehuishouding."

ECN part of TNO zal circa zevenhonderd medewerkers tellen die op verschillende locaties werkzaam zijn.Uitgangspunt is dat alle medewerkers overgaan naar de nieuwe organisatie.

De ontvlechting van NRG van ECN is nu ook een feit. NRG gaat zelfstandig door met de productie en innovatie van medische isotopen, waarmee dagelijks wereldwijd 30.000 patiënten geholpen worden.

Deze week maakte het kabinet bekend dat het 117 miljoen euro uittrekt voor het opruimen van het historisch nucleair afval.

Noordhollands Dagblad