Tilburg experimenteert met aanvullende schuldhulp

• zondag 4 maart 2018
  • Categorie:

• De gemeente Tilburg gaat komende drie jaar experimenteren met een aantal aanvullende voorzieningen en instrumenten in de schuldhulp. De bedoeling is dat de aanpak daarmee pro-actiever wordt.

Outreachend element
    Manager schuldhulpverlening Joke de Kock: ‘De vernieuwing waarmee we gaan experimenteren is vooral het outreachende element; we gaan mensen daadwerkelijk opzoeken en benaderen. De bedoeling is om daarmee hulp te bieden, voordat schulden ontstaan. Als iemand vanuit de ww-uitkering in de bijstand belandt, gaan we met die persoon kijken of hij of zij optimaal gebruik maakt van toeslagen en tegemoetkomingen. Uiteraard kijken we er daarbij ook naar of cliĆ«nten geld ontvangen waarop ze geen recht hebben, zodat ze niet met terugvorderingen te maken krijgen.’

Sociale huurders benaderen
    Daarnaast gaat de gemeente Tilburg ook actief inwoners benaderen die een sociale huurwoning krijgen toegewezen. De Kock: ’Deze mensen gaan we benaderen voor een adviesgesprek over de financiĆ«n, bijvoorbeeld om te kijken of er nog sprake is van restschulden en om samen met die persoon naar de toeslagen te kijken.

Hulp voor bewindvoerders
    Ook gaat Tilburg kosteloos hulp aanbieden aan bewindvoerders, die volgens De Kock vanwege de hoge belasting qua beschermingsbewinden vaak maar weinig tijd per zaak kunnen besteden. ‘Wij krijgen van bewindvoerders maar weinig verzoeken tot schuldsanering. Omdat we vinden dat daarvan meer gebruikgemaakt zou moeten worden, gaan we samen om de tafel zitten om te kijken welke dossiers daarvoor in aanmerking komen en hoe we bepaalde dilemma’s van bewindvoerders kunnen oplossen.’

Vindplaatsen
    Verder wil de gemeente Tilburg met behulp van het CAK (Centraal Administratiekantoor) mensen in kaart gaan brengen die nog niet bij de gemeentelijke schuldhulpverlening hebben aangeklopt. ‘De kern is dat we meer gebruik willen gaan maken van ‘vindplaatsen’ van mensen met schulden om hen beter te kunnen bereiken. De stap om naar ons te komen is voor velen nog altijd te groot, of de mogelijkheid niet bekend’, aldus De Kock.

Minder stress
    Aanleiding voor het schuldenoffensief is dat 10 jaar na het uitbreken van de crisis, veel Tilburgers nog altijd gebukt gaan onder de gevolgen. Bedoeling is dat zij met behulp van de aanvullende voorzieningen minder stress en een verbeterd welbevinden gaan ervaren waardoor zij beter in staat zijn te participeren in de samenleving.

Binnenlands Bestuur

toeslagen aanvragen zei

Er zijn veel huurtoeslagen aan te vragen. Goed idee deze pro actieve aanpak van de gem. Tilburg!