'Snuffelen aan elkaar is gestart'

• maandag 26 maart 2018
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna -  Contouren nieuwe coalitie binnen maand duidelijk.
    Martijn Gijsbertsen 26-3-2018

Zowel in Hollands Kroon als in Schagen moeten binnen een maand de contouren van een nieuwe coalitie in de gemeenteraad duidelijk worden.

Dat stellen de informateurs en grote winnaars bij de verkiezingen Jip Pankras (Senioren Hollands Kroon, zeven zetels) en Jelle Beemsterboer (CDA in Schagen, den zetels). Het traditionele'snuffelen' aan andere partijen is gestart of staat op het punt van beginnen.

Volgens Pankras is het 'beslist nog geen uitgemaakte zaak',  dat zijn partij, VVD en CDA in Hollands Kroon met elkaar in zee gaan. ,,Dat ligt voor de hand en de kans is misschien wel groot, maar ik wil alle partijen bij het formatieproces betrekken", stelt hij. ,,Misschien brengen anderen verrassende zaken naar voren, in het belang van Hollands Kroon. Op voorhand sluit ik niks en niemand uit."

Senioren Hollands Kroon vormde eerder met VVD CDA (beide vijf zetels) en Lada (grote verliezer met een zetel) de coalitie. Opgeteld hebben de senioren,VVD en CDA een raadsmeerderheid.

Op initiatief van Pankras hebben lijsttrekkers zaterdag al bij elkaar gezeten. ,,Ik heb aangegeven welke route we nemen. Komende week worden alle partijen uitgenodigd voor een gesprek om hun inbreng te geven, wat zij belangrijk vinden." Een van de dingen die de informateur aan de orde wil stellen is of Hollands Kroon kiest voor een coalitie-akkoord of een breder gedragen 'raadsprogramma'.

,,Verder verkennen we raakvlakken, zetten goede punten van andere partijen op een rijtje!
    'De voortgang wordt op 3 april tijdens een openbare vergadering door de nieuwe raad besproken.

In Schagen neemt CDA-leider Beemsterboer het voortouw en bewandelt eveneens de 'koninklijke weg'. Hij gaat eerst in gesprek met de vier andere grote partijen: Seniorenpartij, VVD (beide vier zetels), Jess en PvdA (beide drie zetels). Daarna volgen de vijf resterende eenmansfracties.

Open vizier

,,Ik wil peilen wat iedereen van de uitslag vindt en op basis van ambities en plannen kijken hoe we het meest kansrijk kunnen gaan formeren. Met open vizier.

In Schagen hebben de lijsttrekkers nog niet uitvoerig met elkaar gesproken. ,,We doen niks overhaast, moeten eerst uitblazen van de verkiezingen. Aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat het heel lang gaat duren. Vier tot acht weken is een normaal tijdspad."

Noordhollands Dagblad

Kapitein Rob. zei

Best wel naïef en landrotterig laf en achterbaks stukje van het NHD/Gijsbertsen. Wie oh wie zouden bij elkaar kruipen ? - ze (3 stuks) zitten al dicht boven en aan elkaar geplakt - het zoeken is naar een wrijfhoutje a la Lada. ( wrijfhoutje = beschermhoutje tussen wal en schip).