‘Politici liegen als ze zeggen dat we gewoon even de daken volleggen met zonnepanelen en klaar zijn’

• zondag 11 maart 2018
  • Categorie: , ,
  • Aanstaande dinsdag in De Monitor: Klimaatconflict in de polder. Om 21:25 uur op NPO2.

‘Je verpest het landschap als je daar zonnepanelen neer gaat zetten. Vreselijk toch. Wie verzint dat nou?’ Aan het woord is Friso Teerink van Duurzaam Schagen. Op een dijk in het Noord Hollandse Schagen kijkt hij naar het land waar binnenkort een veld vol met zonnepanelen moet komen. ‘Dit is een eeuwenoud landschap, je kunt het vergelijken met de 17e eeuwse grachtengordel van Amsterdam en dat moeten we koesteren.’
    Teerink is samen met andere lokale politieke partijen en de provincie tegen de komst van een zonneweide op het land van boer Bernard Schuijt. De boer is een bekende in Noord-Holland, want in het verleden had hij een windmolen op zijn land waar ook al veel verzet tegen was. Schuijt vindt het belangrijk om duurzame energie op te kunnen wekken: ‘Wij verbruiken heel veel energie, dus ik denk dat het een hele goede zaak is als bedrijven van deze omvang in staat zijn hun eigen energie op te wekken en daarnaast energie op te wekken voor de maatschappij.’
    Gaat alleen maar om geld, niet om duurzaamheid.
    Het is de bedoeling dat een gebied van ongeveer twee voetbalvelden achter de boerderij van Schuijt komt vol te liggen met zonnepanelen. Voor hem is het in feite niets anders dan zijn andere gewassen: 'Ik hoor niemand zeggen dat we geen tulpen mogen plaatsen, want die verbouwen we nu eenmaal. Er komen pootaardappelen op ons land en we hebben maïs staan. Nu komen er dus ook zonnepanelen, voor mij is dat gewoon een gewas.’
    Het land van Schuijt is in totaal ruim 90 hectare groot. Op een heel klein deel daarvan moeten zonnepanelen komen. De wethouder in de gemeente vindt het een prima plan. Het past immers bij de ambities om als gemeente meer duurzame energie te gaan opwekken. Maar Friso Teerink van Duurzaam Schagen wil er niet aan: ‘Er wordt hier al te veel geboerd ten koste van landschap. We moeten verschrikkelijk ons best doen om energieneutraal te worden, maar niet ten koste van de natuur. Die boer (Schuijt) wilde vijftien jaar geleden al de eerste windturbine neerzetten om geld te verdienen. Die is helemaal niet met duurzaamheid bezig.’
    Ook omwonenden hebben volgens Teerink geen zin in de komst van de zonneweide: ‘De mensen hier zeggen: ‘Gemeente waar ben je mee bezig? Laat ons niet in de kou zitten!’ De maatschappelijke opstand tegen dit soort zaken, heeft te maken met het feit dat het alleen wat oplevert voor de boer, dat alles voor Bassie is.’
    Liegende politici
    Onder de sceptici van grootschalige zonnepanelen en windmolens is dit een veel gehoord geluid. Alleen boeren en ondernemers zouden profiteren van het opwekken van duurzame energie. Boer Schuijt vindt het vreemd dat hem wordt verweten geld te verdienen aan zijn bijdrage aan klimaatverbetering: ‘Natuurlijk wil ik er geld aan verdienen. Ik ben gewoon ondernemer. Ik moet er zelfs geld aan verdienen. Sterker nog, heel Nederland zou blij moeten zijn dat er geld met duurzame energie kan worden verdiend, want dat is de enige manier waarop we het gaan redden. Pas als het rendabel wordt om dit te ondernemen, kunnen we het grootschalig aanpakken.’
    Politici die dat zeggen, die liegen
    Helemaal boos wordt Schuijt als het gaat over een ander argument waarom politici zijn zonneweiden niet zien zitten. Duurzaam Schagen vindt dat eerst de daken in de gemeente moeten worden volgelegd met zonnepanelen, voor ze op de grond worden gebouwd. Dan is de gemeente al een heel eind op weg om energieneutraal te worden, zo vindt de partij.
    ‘Politici die dat zeggen, die liegen,’ aldus boer Schuijt. ‘Ze kunnen volgens mij allemaal rekenen, en als je dat dus zegt dan ben je aan het liegen. Ze hebben informatie, ze weten dat heel veel daken en staldaken helemaal niet berekend zijn op zonnepanelen. En ze weten ook dat heel veel huizen ze gewoon niet gaan plaatsen, dat dat ook niet kan, die zitten bijvoorbeeld in de schaduw. Dus dat kan helemaal niet.’
     De gemeente heeft ondanks alle weerstand voorlopig ingestemd met de komst van de zonneweide. Maar zij moet nog wel de bezwaren van lokale bewoners en de provincie Noord-Holland behandelen voordat Schuijt aan de bouw mag beginnen. De provincie Noord-Holland kwam Schuijt al eerder tegen in de rechtszaal toen de provincie protesteerden tegen de windmolen bij de boerderij van Schuijt. Dat geschil verloor hij uiteindelijk, maar door de komst van de zonneweide hoopt hij straks toch een bijdrage te kunnen leveren aan de klimaatdoelstellingen van de gemeente.
    Huub Floor Redacteur De Monitor 11 maart 2018

"De boer is een bekende in Noord-Holland, want in het verleden had hij een windmolen op zijn land waar ook al veel verzet tegen was."

Er had moeten staan: Schuijt had in het verleden een ILLEGALE windmolen op zijn land.
    Het gaat Schuijt, geholpen door het college van B&W Schagen, slechts om een ding en dat is zoveel mogelijk subsidie binnen halen via deze dubieuze projecten. Ieder verstandig mens weet zo langzamerhand dat alleen in wind- en zonne-energie geïnvesteerd wordt vanwege de torenhoge subsidies.
    Haal de subsidies van dit soort projecten en geen verstandig mens die er nog in zal investeren.

Laat Schuijt de zonnepanelen dan maar als hij het zo graag wild, in een gegarandeerd gekweekt rietveld zetten, dan ziet niemand ze.

*Mijnheer* SchaVchuijt heeft helemaal niets met duurzame energie.
    Hij wil alleen de hiervoor geldende subsidie. Niets meer en niets minder.