Lot Lada in handen van leden

• dinsdag 27 maart 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Raadsfractie en bestuur leggen het lot van Lada in handen van de leden.
    Ed Dekker 26-3-2018

Eind april beslist de ledenvergadering over opheffing of doorgaan. De politieke partij in Hollands Kroon leed bij de raadsverkiezingen een enorme nederlaag. Van de zes zetels in 2014 is er één overgebleven.
    De meningen over de toekomst van Lada zijn verdeeld. Dat bleek maandagavond uit overleg tussen fractie en bestuur. Huidig fractievoorzitter en lijsttrekker Henk van Gameren wil terugkeren in de nieuwe raad.
    ,,Er hebben toch 939 kiezers op ons gestemd. Dat vertrouwen wil ik niet beschamen”, zei hij na afloop van het overleg in Anna Paulowna.

Bestuurlijke vernieuwing

Huidig raadslid Peter Couwenhoven vraagt zich hardop af wat de zin van Lada is. ,,In 2014 scoorden we bijna 3400 stemmen. Voor al onze inspanningen zijn we keihard afgestraft door de kiezer, zo voelt deze mokerslag. Een van de belangrijkste pijlers van Lada is bestuurlijke vernieuwing. Op een andere manier besturen, de burger meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden geven.”
    Couwenhoven vervolgt: ,,In ons verkiezingsprogramma en onze verkiezingscampagne hebben we daar ook sterk op ingezet. Geef de dorpen een eigen budget voor onderhoud en voorzieningen, bijvoorbeeld. Dergelijke vernieuwingen slaan kennelijk totaal niet aan.”

Vertrouwen

Van Gameren denkt aan een andere koers. ,,Misschien moeten we meer de sociaal-democratische kant op. Extra aandacht voor zorg, schulphulpverlening en inzet voor voldoende betaalbare woningen.” Hij zeg ’geen moment’ te hebben overwogen om na de verkiezingsdreun conclusies te trekken en op te stappen. ,,Absoluut niet. Ik heb het vertrouwen van bestuur en de andere leden van de fractie.”
    Er is nog geen datum voor de komende ledenvergadering. Als de leden besluiten tot opheffing, wil Van Gameren onder eigen vlag zijn raadszetel innemen.

Ooit 250 leden

Lada telt bijna vijftig leden. Dat aantal is sterk gedaald. Als actiepartij kwam Lada tot 250 leden. De partij is in 2010 opgericht om fusie van Niedorp met Anna Paulowna, Wieringermeer en Wieringen te voorkomen. Dat mislukte.
    Lada slaagde er ook niet in om het trafostation nabij De Weel tegen te houden. Dat heeft veel leden in en rond ’t Veld gekost. Couwenhoven: ,,Maar wij hebben ook veel bereikt. De tankwagens van de zuivelfabriek in Lutjewinkel rijden niet meer door het dorp. Er zijn andere locaties voor de brede school in Hippolytushoef en Slootdorp gekozen. Dergelijke successen hebben wij kennelijk niet goed kunnen overbrengen.”
    Van actiepartij werd Lada coalitiepartner. Couwenhoven: ,,Dan moet je veel meer samenwerken, dat is een heel andere rol. Misschien ligt die rol ons niet.”
    Noordhollands Dagblad

Van Gameren: '’geen moment’ te hebben overwogen om na de verkiezingsdreun conclusies te trekken en op te stappen'

Van Gameren ziet juist helemaal niet wat er fout is gegaan onder zijn fractievoorzitterschap. Juist een fractievoorzitter moet zich deze nederlaag aanrekenen. Opstappen dus. Met van Gameren alleen voor LADA in de raad is over vier jaar LADA helemaal weg.

Van Gameren is van PvdA huize en dan weet je het zeker, het is altijd de schuld van een ander en daarom kan je blijven zitten op je post tot de dood.

Henk van Gameren had wel de meeste stemmen maar of hij er ook het meeste recht op heeft bepalen toch de leden die nog lid zijn of is dat bij LADA niet zo?
    Als hij onder eigen vlag door wil gaan zal hij dan niet net als Henk Jan Wittink een eigen partij moeten beginnen i.p.v. onder de LADA vlag door te gaan.
    Hij heeft het vertrouwen van het bestuur en de fractieleden en denkt aan een andere koers te gaan varen, meer sociaal-democratisch was dat nu dan niet de koers van de partij?
    Wat voor politieke koers ze nu gaan varen in Hollands Kroon is heel belangrijk, zonder coalitieakkoord zijn de mogelijkheden en inbreng voor de oppositie als het goed is aanzienlijk groter geworden.
    Of dat met deze bestuurders ook zal zijn valt echter te betwijfelen.
    Dat zullen Theo Meskers en Theo Groot zeker waarschijnlijk niet toelaten als ze weer wethouder zullen worden tenminste.

Kapitein Rob zei

De koers van de nieuwe raad, of de kiezers bakboord (= links) of stuurboord (= rechts) stemden, zal er een zijn waar dezelfde kiezer uitgeknepen en geminacht zal worden. Laat dat maar over aan het rapalje CDA, VVD en Senioren.

Dekker zei

Links en rechts bestaat al lang niet meer. Het is Thierry Baudet en Geert Wilders tegen de rest en of die 2 nou gelijk hebben of niet, gelijk krijgen doen ze nooit van de volksvertegenwoordigers van PvdA, CDA, VVD, GL, D'66 en nog wat van die democratie haters. Als PvdA en VVD in een regering kunnen zitten is dat het overtuigende bewijs dat Links rechts niet meer bestaat. Het is nu democratie (PVV, FVD) tegen de anti democraten van VVD, CDA, D'66, enz.