'Kooyhaven komt niet vol door te geringe diepgang voor schepen'

• dinsdag 6 maart 2018
  • Den Helder -  Rederij Glomar komt helemaal niet naar Kooyhaven.

Arie Booy  6-3-2018

Toevallig werd Kooyhaven maandag gebruikt voor de opslag van buizen. Eerder dit jaar werden er stenen opgeslagen. En er heeft een paar weken een viskottertje gelegen omdat de eigenaar in Breezand woont.

Maar dat is ook de enige havenactiviteit die waargenomen is sinds de kostbare insteekhaven en het grote bedrijventerrein eromheen een jaar geleden geopend werden. Op die dag in maart 2017 maakte Port of Den Helder trots bekend dat het eerste schaap over de dam was. Rederij Glomar zou een bedrijfspand bouwen aan de kade waar de eigen schepen konden aanleggen.

Maandag vertelt Klaas Weij van Glomar dat zijn bedrijf helemaal niet naar Kooyhaven gaat. De Helderse ondernemer reageert verbaasd:,,We zijn afgehaakt omdat schepen met een diepgang van 4,5 meter hier niet mogen komen. Dan houdt het voor ons op. Jammer, want we hebben er veel tijd en geld in gestoken. De vergunningen en financiering waren rond. Maar op het laatste moment bleek dat de Provincie een maximale diepgang van 3,3 meter toestaat. Zo wordt het nooit watt met die haven."

Directeur Jacoba Bolderheij van Port of Den Helder doet het voorkomen alsof het probleem al lang openbaar was: ,,Zoals eerder bericht is een belangrijk punt dat de diepgang van het kanaal een belemmering vormt voor de bereikbaarheid van bepaalde schepen", is haar commentaar op het verhaal van Waij. Deze krant heeft de directie van het havenbedrijf het afgelopen jaar echter diverse malen gevraagd waarom er nog geen activiteit zichtbaar is, maar nooit werd expliciet gezegd dat het draait om de vaardiepte. Bolderheij : ,,Dieper stekende schepen hebben gevolgen voor de beschoeiing van het kanaal. Natuurlijk is dit onderwerp van gesprek met de beheerder van het kanaal."

Of havenwethouder Edwin Krijns met de Provincie in overleg is, is onbekend. Vorige week sprak deze krant hem aan over Kooyhaven, maar,vertelde de wethouder niet dat het om de vaardiepte draait.

Gisteren reageerde hij niet op een verzoek om commentaar.

Noordhollands Dagblad

___________________________________________

Dossier Kooyhaven

Oktober 2009  Advies aan provincie: steek geen geld in project Kooyhaven

’Haskoning slaat plank over Kooyhaven mis’

Onvoorstelbaar dat de havens wordt aangelegd terwijl dat soort zeer urgente zaken niet eens mee gewogen worden.
    Nog 4 jaar VVD en CDA en Hollands Kroon wordt 100% zeker onder curatele gesteld. Het moet verboden worden dat het soort politici als Meskers, maar ook zijn maat Groot, inclusief een draak van een burgemeester zoals Nawijn, dergelijke besluiten kunnen nemen.

Kooyhaven aanleggen zonder diep genoegen vaarweg,of een huis zonder toegang pad?? Dag bedrijven! Of was dit ook een uitgaven van ex.wethouder en VVD-er Theo Meskers zijn sprookjes bundel. PvdA en VVD had al op 1000 arbeids-plaatsen gerekend. Dag werknemers! Dag inkomsten van Inwoners! Dag verspilt belastinggeld van inwoners Hollands Kroon!
    Wanneer komen er eens een werkelijk vakbekwame Ambtenaren en wethouders in dienst bij Hollands Kroon. Of moeten we onze laatste euro,s ook nog uitgeven aan al die aanstormende adviesbureaus van 175 euro per uur.
    Een ding is zeker zo langzamerhand,het schip van Hollands Kroon blijft nog steeds dieper zakken. Mits de inwoners zich nu laten horen want er is nu wel genoeg bekend. En dit is nog maar een topje van Hollands Kroon zijn ijsberg,want dit krijgt zeker nog een vervolg.

27-10-2009 Advies Royal Haskoning

Advies aan provincie: steek geen geld in project Kooyhaven

'omdat de locatie aan het Noordhollands kanaal vanwege de beperkte vaardiepte niet heel aantrekkelijk is,'

Reactie gemeente/provincie:
    ’Haskoning slaat plank over Kooyhaven mis’

Ja,ja......

Piet van Noort zei

Provincie Noord-Holland heeft bij Zijpersluis leergeld betaald. De opdracht om daar zo diep te baggeren koste achteraf meer dan een miljoen euro aan herstelkosten. Dit zelfde gevaar dreigt rond de sluis van Den Helder en de kade van het Noordhollands kanaal als het dieper wordt gemaakt. Met een hogere zeespiegel veranderen ook de krachten in de kwelstromen ir. Jan Willem Boehmer geeft ook dit als argument voor het bezwijken van de dijken in 1953. #kustverdediging

Meskers (VVD) was echt wel een toppertje? OH ja Kooyhaven zou 1000 man werk geven!
    'Toppertje' was Meskers (VVD) wel!
    Onlangs gevlucht om politiek financieel verantwoording af te moeten leggen ten overstaan van de raad door ‘em voor de ondervraging te smeren of zoals dat politiek heet ‘vrijwillig’ samen met zijn maat Westerkamp (LADA) af te treden. Het gaat hier om een bedrag van ruim €2.500.000 Euro dat de belastingbetaler mag ophoesten. Maar het was niet de schuld van wethouder Meskers hoor; nee, het was de schuld van de ambtenaren! OH ja, Kooyhaven zou 1000 man werk geven. Waar zijn die bedrijven Meskers? Net als jij soms gevlucht? Keek op de Week 9 JAS / 5-3-2018

Piet van Noort zei

Provincie Noord- Holland heeft leergeld betaald als er dieper gebaggerd moet worden. Het opknappen van de Zijpersluis kosten een miljoen euro omdat hier te diep was gebaggerd. Dit zelfde lot wacht de Sluis van Den Helder en de kade van het Noordhollands kanaal. Met het stijgen van de zeespiegel veranderen ook de ondergrondse kwelkrachten die volgens ir. Jan Willem Boehmer aanleiding was voor het bezwijken van dijken in 1953.

Kapitein Rob zei

Meskers moet binnenkort met zijn strandschepje en dito emmertje maar een paar gaatjes gaan graven om de boel wat uit te diepen.

VVD-er Meskers zijn ondeskundig vasthoudendheid, Ondeskundig ondernemerschap, Ondeskundige wethouder en fractie raadslid word nu weer bewaarheid en gaat gewoon weer verder met zijn VVD speeltjes. Wat staat ons nu weer 4 jaar te wachten??
    Archief JAS;28/01/2016. Kooyhaven eind dit jaar open.
    Wethouder Theo Meskers van economische zaken van Hollands Kroon ziet een doorbraak:`De aanleg van Kooyhaven is een doorbraak. Het is het resultaat van vasthoudendheid, ondernemerschap en visie. Economie houdt niet op bij de stadsgrens van Den Helder; het is een regionale aangelegenheid. Het is in het belang van de regio om Port of Den Helder verder te ontwikkelen als banenmotor voor de regio.”
    Reactie! Dit is de zoveelste doorbraak naar de werkelijkheid wat zich hier in Hollands Kroon allemaal afspeelt.

CDA, VVD, PvdA waren al in september 2005 in het geniep aan het praten voor doorgang Kooyhaven plan ?
    JAS Archief dinsdag 20 september 2005 Regentenpartijen tuk op geheim overleg Kooyhaven.
    Zodra democratisch gekozen volksvertegenwoordigers eenmaal op het pluche zitten, hebben ze lak aan alles wat met democratie te maken heeft.
    Dat bleek maandagavond weer eens in het Wapen van Anna Paulowna. Raadsleden van CDA, VVD en PvdA kwamen daar bijeen voor een geheim overleg over het plan Kooyhaven. Dit plan werd in de openbare raadsvergadering van 27 april 2005 afgeschoten, maar staat kennelijk stiekem toch nog steeds op de agenda van de plaatselijke regentenpartijen. Waarom zou je anders in het geniep moeten praten over een plan dat je als raad al hebt afgekeurd?
    Reactie; Hieruit kan je al uit concluderen dat stemmen helemaal geen zin heeft, omdat je door deze patijen steeds in de maling word genomen en kiezers niet bestaan.

h.oldeboom zei

Al die overdone c.q. onnodige en dit geval op de voorhand mislukte projecten die overal in dit land worden uitgevoerd dienen maar een doel: En dat is middels extra belastingheffingen (lees; de bevolking uitzuigen) de economie voortdurend kunstmatig aanjagen middels het versneld rondpompen van het aan ons ontfutselde (lees: gestolen)geld.
    Want wat is 'investeren' in on-en waanzin anders dan stelen?