Keek op de Week (12) met verkiezingen....

• maandag 26 maart 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Dieptepunten in Hollands Kroon van week 12 van 2018 (19 tot 26 maart).

Gemeenteraadsverkiezingen 2018 Hollands Kroon.

Een tegenvaller voor stichting JAS en voor de menig niet–traditionele kiezer. De gevestigde orde is nog sterker uit de strijd gekomen ondanks de jarenlange knoeierij van de CDA, VVD, Senioren en LADA wethouders. De coalitie raadsleden hoeven wij niet te noemen want die deden nauwelijks van zich horen. Kennelijk vindt de gevestigde politieke orde, en daarmee degenen die deze club in het zadel houden, dat wel allemaal prima want zelfs het CDA kreeg er een zetel bij (nu 5) en de VVD werd niet afgestraft (blijft 5) voor het totale gepruts van Meskers die ‘vrijwillig’ aftrad om geen verantwoording te hoeven afleggen voor de raad voor zijn financiële debacles.

De slaapclub Senioren werd beloond met een zetel erbij (nu 7) door geen vragen te stellen en alleen LADA (van 6 naar 1), tot groot genoegen van VVD, CDA en Senioren, is genadeloos afgestraft voor het 4 jaar nagenoeg kritiekloos volgen van de opdrachten van Nawijn en ‘coalitiegenoten’.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 schreef stichting JAS al dat deelname van LADA in de coalitie hun ondergang zou betekenen maar zij wilden meesturen; nu dat hebben ze geweten maar door hun doen en laten tevens zo’n 3000 voormalige kiezers die hun hoop op Lokale Democratie Anders hadden gevestigd totaal voor schut gezet, zo niet bedrogen hebben.

Want hoe moeten de voormalige kiezers op LADA anders ingeschat worden dan burgers die ingezien hebben dat het echt anders moest in Hollands Kroon met zijn archaïsch patriarchale mentaliteit van grond- en kapitaalbezitters. En juist deze groep mensen, die hun vertrouwen in LADA gesteld hadden zijn door LADA zelf bedonderd.
    Dit moge tevens blijken uit een opkomst van 50,6%, een terugval van zo’n 3% , (ongeveer 600 stemmen) vergeleken met 2014 zodat gesteld kan worden dat in werkelijkheid de raad zwaar aan politieke inflatie onderhevig is, omdat de ‘waarde’ ervan slechts voor de helft van de stemmen gedekt is.

Hoe nu verder?

Zeker is dat CDA, VVD en Senioren, in totaal goed voor 5 + 5 + 7 = 17 zetels, samen gaan; ze konden het immers toch al zo goed vinden met elkaar en hebben dan een meerderheid van 5 zetels t.o.v. de rest die 12 zetels hebben. Iets minder comfortabel dan de Gemeenteraad van 2014 samenstelling waar de coalitie op 20 stemrobots kon rekenen. Zij zouden dus OHK (nu goed voor 3 raadsleden) in kunnen lijven zodat het toekomstige wanbeleid onverminderd doorgezet kan worden temeer omdat het schaamteloze gedrag van VVD-er Meskers veiliggesteld moet worden.
    Mocht OHK of een andere kleine partij zich geroepen voelen deel te nemen in de coalitie dan is stichting JAS gaarne bereid deze partij een strop te leveren.

Verder wijst stichting JAS op de zeer ter zake doende 5 commentaren bij het stuk ‘Bestaansrecht Lada serieus ter discussie’. En dat is het nu juist - die partij had juist veel bestaansrecht, anders kom je niet uit het vrijwel niets in een keer op 6 zetels maar zij hebben hun kiezers verraden; dat bestaansrecht of beter gezegd die bestaansnoodzakelijkheid, blijft bestaan of is nog urgenter geworden omdat het gewetenloze ancien regime met deze uitslag vrij spel krijgt.

Redactie JAS