'Ik mis dynamiek in het havenbedrijf'

• vrijdag 16 maart 2018
  • Den Helder - Kooyhaven heeft volgens de zakenman misschien een toekomst als containeroverslag....

Arie Booy 16-3-2018

Havenondernemer Daan Groot was hoogst verbaasd toen hij hoorde dat de Kooyhaven een diepte van 4,5 meter aan de kade zou krijgen: ,,Heel vreemd als je weet dat elk schip eerst door een zeesluis moet die beperkt is."

Groot werkt al tientallen jaren in het Helderse havengebied en heeft met Holland Stores een keten van bedrijven opgericht. ,,Als hobby naast het werk ben ik altijd met plannetjes bezig om Den Helder beter te maken", zegt hij in zijn woning in Huisduinen.

Kooyhaven heeft volgens de zakenman misschien een toekomst als containeroverslag: ,,Daar heb je geen diep stekende schepen voor nodig. Natuurlijk kan de vaarweg in het kanaal verdiept worden, maar je blijft altijd zitten met de betonnen bak van de Koopvaardersschutsluis. Die is bepalend voor het scheepvaartverkeer dat van zee naar het binnenland wil of andersom." De binnendrempel van de sluis is 5,9 meter onder NAP. Volgens Groot maakt het vervolgens nogal wat uit hoe zwaar een schip beladen is.

Over Port of Den Helder heeft hij een duidelijke mening:,,Ik respecteer Kees Turnhout als oud-marineman, maat ik denk dat hij beter tot zijn recht zou komen als commissaris van het havenbedrijf. Zet een jonge ingenieur als adjunct naast directeur Bolderheij. Een ambitieuze man die carrière moet maken en het vuur uit de sloffen loopt voor onze haven. Die dynamiek mis ik. Er zitten niet de juiste mensen op de acquisitie. Dat kan allemaal veel beter."

Noordhollands Dagblad

Containeroverslag...
    Ván waar náár waar moeten die containers dan komen en gaan?
    Zo idioot veel containers zijn hier in de Noordkop niet te vervoeren om een dagelijkse lijndienst levensvatbaar te maken. De plaats waar de meeste containers naartoe gaan (offshore bevoorrading in de zeehaven) moet dan alsnog met de vrachtwagen gedaan worden.

Voeg daar aan toe dat het offshore-gebeuren nou nét het voorbeeld is van "just in time" levering, en je kunt op je vingers uittellen dat die containers gewoon van klant tot schip met de vrachtwagen gaan.

Maar goed, Daan Groot probeert tenminste nog oplossingen te vinden. Dat kun je van onze openbare bestuurders niet zeggen. Het denkvermogen van bestuurders heeft de diepgang van een vloeitje. Niet zo vreemd dat men dan niet over de (on)diepte van een kanaal nadenkt.