Hollands Kroon een tikje minder trendsettend

• woensdag 14 maart 2018
  • De gemeente Hollands Kroon liep de afgelopen jaren voorop met innovatieve projecten. Tot afgelopen najaar een bestuurlijke crisis uitbrak.
    14-3-2018

Politieke partijen laten in hun verkiezingsprogramma’s doorschemeren iets minder trendsettend te willen zijn.

Ambtenaren hebben bij Hollands Kroon sinds een paar jaar veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Vrijwel alle medewerkers van de gemeente werken in een van de ruim dertig ‘zelfsturende teams’. Het tijdschrijven en de verlofregistratie bestaan niet meer. Medewerkers mogen zo lang op vakantie als ze willen, als ze er maar voor zorgen dat het werk gedaan wordt.

Ook op andere terreinen wil Hollands Kroon voorop lopen: paspoorten worden aan huis bezorgd, ouders kunnen vanuit huis geboorteaangifte doen en uit de APV is tweederde van de verbodsbepalingen geschrapt.

Pas op de plaats

De meeste verkiezingsprogramma’s zijn al klaar als er afgelopen najaar een grote bestuurlijke crisis uitbreekt. Meerdere wethouders en topambtenaren verlaten – al dan niet gedwongen – de ambitieuze gemeente in de kop van Noord-Holland. Directe aanleiding is de zo’n 2,3 miljoen euro duurder uitgevallen verbouwing van twee gemeentekantoren. Hoe moet het verder na de gemeenteraads-verkiezingen van 21 maart? Een analyse van de verkiezingsprogramma’s laat zien dat veel partijen de gemeentelijke innovaties prijzen.

Tegelijkertijd vinden ze dat er de afgelopen jaren wel erg veel is veranderd in Hollands Kroon. ‘De gemeentelijke organisatie heeft de afgelopen jaren een ingrijpende transformatie ondergaan. Het is goed om nu pas op de plaats te maken en van trendsetter naar trendvolger te gaan’, schrijft het CDA.

Verbetering kwaliteit

De VVD vindt dat innovatie ‘geen doel op zich’ moet zijn. Hollands Kroon zou volgens de liberalen de komende jaren in moeten zetten op ‘kwaliteitsverbetering’. De partij wil een klanttevredenheidsonderzoek onder inwoners en bedrijven houden om te toetsen ‘of de gemeente zo klantvriendelijk wordt ervaren als ze wil zijn’. Ook pleit de VVD voor persoonlijke aandacht voor inwoners en bedrijven, ‘die digitaal niet bediend kunnen worden’. D66 concludeert dat IT-projecten en activiteiten binnen Hollands Kroon ‘moeizaam’ verlopen. ‘Daarom, maar ook gezien de snelle ontwikkelingen, wenst D66 meer IT-deskundigheid in de directie van Hollands Kroon. Bij de samenstelling van het nieuwe college moet ervaring en kennis op IT-gebied als selectie criterium worden opgenomen.’

Zelfsturende teams

Veel partijen zien wel de zegeningen van de koers van de afgelopen jaren, al constateren ze ook dat er zaken niet goed verlopen. Behoud het goede en kijk kritisch naar de zaken die minder goed gaan, zo zou je de opvatting van de meeste partijen kunnen samenvatten. Heel erg concrete ingrepen worden er in de verkiezingsprogramma’s evenwel nauwelijks genoemd. Zo is het opvallend dat er door geen van de partijen iets wordt gezegd over de gemeentelijke organisatiestructuur met zelfsturende teams.

Feit is dat de drie grote roergangers achter de ambitieuze koers van de gemeente weg zijn bij de gemeente Hollands Kroon. Anja van der Horst (oud-directeur) en Arthur Cremers en Wim van Twuijver (beiden voormalig gemeentesecretaris) werken inmiddels elders. Burgemeester Jaap Nawijn (VVD), ook een groot voorstander van het vernieuwende beleid, vertrekt in september van dit jaar. De komende jaren zal blijken of hun gedachtegoed beklijft in Hollands Kroon of dat de gemeente langzaamaan de zelfbenoemde koppositie zal verlaten.

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 5 van deze week (inlog)

Binnenlands Bestuur

Dekker zei

De VVD, onderzoeken, onderzoeken en nog eens onderzoeken. Deze onderzoeken kosten veel geld en dragen niets bij aan wat voor oplossing dan ook omdat alleen die onderzoeksbureaus een opdracht krijgen die vooraf al vast staat ten gunste van "onze" bestuurders. De VVD had beter een intern onderzoek kunnen laten doen naar de strapatsen van hun roverhoofdman Meskers.

Zouden de werknemers in de publieke sector niet dromen van een werkgever die ze zelf laat bepalen hoe lang en hoeveel ze werken?
    Hoe lang denkt u dat het duurt voor deze werkgever failliet gaat?
    Bij Hollands Kroon maakt het niet uit, want u betaalt wel en dan nog moet u de dames en heren ambtenaren bijkans smeken hun werk (goed)te verrichten.

@Dekker, juridisch bekeken is de overheid volledig geprivatiseerd. Het houd in dat de gemeente een private organisatie is geworden. Als dat private bedrijf gelden van je wil ontvangen dient er een contract te zijn waarin afspraken, bedragen, etc staan, dat is nu eenmaal zo als je zakelijk wilt handelen als gemeente met de fictieve "natuurlijke personen" die door de geboorteakte zijn gecreƫerd, en die eigendom zijn van de staat. Leer je mensenrechten en hoe het spel gespeeld wordt, dan is er alleen bij een contract een verplichting om te betalen aan de gemeente. In Hollands Kroon gaan er tenminste een aantal rechtszaken opgestart worden tegen de gemeente Hollands Kroon, die desnoods doorgaan tot de EU, als men meent met allerlei dwangmiddelen, tegen de vrije wil (slavernij) van bepaalde mensen die hier verblijven, zonder dat er een contract is, gelden van mensen afhandig te maken die geen contract als natuurlijke persoon met de gemeente hebben. Deze mensen geven ook hun verantwoordelijkheid en bevoegdheid niet af in een machtiging aan een politieke vereniging omdat het simpelweg een systeem is om de massa uit te buiten en onder controle te houden.

De vrijheid van medewerkers van de gemeente lijkt mooier dan hij is. Zelfsturende teams betekent dat een directie 'geen last heeft van managers' en dus alles bepaalt.
    Kijk ook eens hoeveel zieken er zijn (registreert HK dat wel?).....en hoeveel medewerkers 'weggewerkt' zijn.

Pietje dekt Jantje. Een interne organisatie van niks. Ambtenaren zitten op hun krent evenals wethouders(waar bent u mevrouw Van Gent) die alle gemakkelijk kunnen afschuiven op onder geschikten, zelfs hun eigen foute beslissingen. bewoners met problemen worden gek gemaakt en gewoon getreiterd door zo'n ambtenaartje. Nog erger is het dat raadsleden er niets van (durven) te zeggen.Wat een ongeorganiseerde bende