'Polen naar bedrijf en wijk'

• zaterdag 17 februari 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Schagen - Meeste lijsttrekkers tegen grootschalige opvang - 'Hotels staan contact met bevolking in de weg'
    Ed Dekker 17-2-2018

Bijna alle politieke partijen in Schagen en Hollands Kroon wijzen Polenhotels af. Buitenlandse werknemers moeten vooral onderdak krijgen bij de bedrijven zelf of in de woonwijken, stellen zij. Dit blijkt uit een peiling van deze krant onder de lijsttrekkers.

Huisvesting van arbeidsmigranten is een nijpend probleem. Gisteren werd bekend dat zo'n drieduizend buitenlanders in de Kop van Noord-Holland illegaal wonen. Dit gaat vooral om Poolse werkkrachten in de agrarische sector.

Zittende wethouders in de regio denken aan grootschalige accommodaties als oplossing. Voor de
    meeste lijsttrekkers gaat dat te ver. Een enkele lijsttrekker kiest voor Polenhotels. Een van hen is Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon. Deze partij is nu met zes zetels de grootste in de gemeenteraad. Hij reageerde met 'eens' op de NHD-verkiezingsstelling dat elke gemeente minimaal drie Polenhotels met elk zeker driehonderd slaapplaatsen moet toestaan om het tekort aan huisvesting voor arbeidsmigranten aan te pakken.

Toezicht

Theo Groot (CDA Hollands Kroon) denkt er net zo over. Evenals Alexander Bugel van Onafhankelijk Hollands Kroon. Hij zegt: "Centrale opvang betekent centrale zorg en toezicht".

In Schagen is alleen Merieke Bredewold van Wens4u het eens met de stelling. ,,Alleen in goed overleg met de omgeving. Grote complexen moeten wel een uitzondering zijn! Uitzendbureaus hebben de noodklok geluid over het tekort aan onderdak. Veel Polen en andere buitenlandse werknemers worden nu dagelijks per touringcar gebracht en gehaald. zij zíjn onmisbaar voor agrariërs, vooral voor tuinders en bloembollenkwekers.

De colleges van Schagen, Hollands Kroon, Den Helder en Texel hebben gisteren een extra onderzoek aangekondigd naar grote accommodaties. De weerstand bij omwonenden tegen dergelijke complexen is doorgaans groot, zoals bleek in Slootdorp bij plannen voor het vroegere Joods Werkdorp.

Agriport

Op bedrijventerrein Agriport A7 bij Middenmeer komt een Polenhotel met 360 plaatsen. Voor de meeste politieke partijen in Hollands Kroon en Schagen blijft het daarbij. En zeker voor Duurzaam Schagen. Drukte om niks, vindt voorman Friso Teerink. ,,Wat is het probleem?" Jelle Beemsterboer (CDA Schagen) zet in op kleinere complexen, elk tussen de veertig en honderd bedden. Voor VVD, PvdA, Seniorenpartij en andere partijen in Schagen is huisvesting als eerste een taak voor de ondernemer. Frans Jansen (D66 Schagen): ,,Ophokken in grote hotels is niet de juiste weg." Hij vreest 'allerhande ongewenste effecten'.

lnnovaties

In Hollands Kroon verwacht ChristenUnie minder migranten door innovaties in de glastuinbouw. Volgens Groenlinks staan grote Polenhotels goed contact met de plaatselijke bevolking in de weg. VVD Hollands Kroon kiest wel voor 'grootschalige opvang', maar ziet hier geen taak voor gemeenten afzonderlijk. Theo Meskers: ,,Dit probleem moeten we samen in de hele regio aanpakken."

Noordhollnds Dagblad

Er zitten een half miljoen zogenaamde vluchtelingen in de BIJSTAND!!!!! waarom die het werk niet laten doen? Huisvesting(gratis) hebben de meesten al dus moet het mogelijk zijn die vluchtelingen met bussen of ander vervoer naar het werk te rijden. Van Nederlandse werknemers wordt dat tenslotte ook geëist.

Goed contact met de plaatselijke bevolking??? Als de busjes komen krijg ik nooit echt de indruk dat deze personen contact willen met de plaatselijke bevolking. Met gezinnen ligt dit duidelijk anders, die willen vaak wel integreren. Meerdere alleenstaande mannen in één woning vraag om problemen. Misschien zijn er raadsleden of wethouders die dit bij hun eigen woning willen uitproberen???

Onder die half miljoen 'bijstanders' zitten ook D66-er Jan Hoekema, echtgenote PvdA-er Marleen Bath, VVD-er Halbert Zijlstra, Ex. LADA wethouder Westerkamp, Ex.wethouder VVD-er T.Meskers,enz. enz. Niet allemaal "Bijstanders", maar wachtgeld trekkers wat nog veel erger en asocialer is als een bijstander. Die wachtgelden moeten ze meteen afschaffen net zoals een particulier dat moet doen,opnieuw solliciteren. Dan word er geen fraude of minder bedrog gepleegd en eerder in hun eigen portemonnee geraakt van de politici.