Poldermolen in Wieringerwerf krijgt geen extra tijd voor ledenwerving

• vrijdag 23 februari 2018
  • Hollands Kroon - Hoe moet het verder met de Poldermolen langs de A7 in Wieringerwerf?
    Martijn Gijsbertsen 23-2-2018

Die vraag dringt zich op nu de gemeenteraad in Hollands Kroon (veertien om dertien stemmen) de beoogde turbine-exploitant geen verder uitstel geeft om inwoners te mobiliseren een aandeel te kopen.
    ChristenUnie en Progressief Hollands Kroon pleitten ervoor de coöperatie die ’leden’ werft tot 1 december 2018 de kans te geven voldoende participanten te contracteren.

Deadline

Die deadline ligt nu op 1 maart en was al eerder met acht maanden uitgesteld.
    ,,In 2014 is de locatie op het volkstuinencomplex aan de Oom Keesweg bepaald. We zijn vier jaar verder en we moeten constateren dat er nog steeds onvoldoende animo is’’, aldus wethouder Theo Groot. ,,Het houdt een keer op.’’
    De coöperatie heeft tot dusverre ruim 150 inschrijvers.
    De gemeente, grondeigenaar, wil de verleende vergunning nu intrekken.

Rumoer

,,Het is niet langer uit te leggen dat er een solitaire windmolen nabij Wieringerwerf komt, terwijl alle andere windmolens in lijnopstelling moeten komen. Blijft deze vergunning in de la liggen, dan geeft dat voer voor rumoer.’’

Teleurstelling

De boodschap is een teleurstelling voor Henk van Bodegom, voorzitter van de Poldermolencoöperatie.
    ,,Dit moet ik even laten bezinken. We gaan de ontstane situatie intern bestuderen en kijken welke opties nog open zijn.’’
    Hij wil een gesprek met de gemeente en Nuon (initiatiefnemer Windpark Wieringermeer, red.). ,,We hebben deze slag misschien verloren, maar de oorlog nog niet.’’

Noordhollands Dagblad

Dit is Hollands Kroon zijn dictatuur om voortijdig z.g.n. " burger participatie " te vernietigen. ?????????????????
    Hoppa de volgende particuliere en participatie onderneming/vereniging die door Hollands Kroon er onder uit word geschoffeld. Dag burgerparticipatie!
    Bij Nieuwe Niedorp bleef de vergunning naast de nieuwe woonwijk 15 jaar op de plank liggen bij die zelfde Hollands Kroon en deden daar niets tegen ondanks alle protesten van bewoners. Maar de molen staat er nu wel met inspanning van HK. Welk eigen belang van HK. zit hier achter ondanks dat de vrijwilligers pas met hun beperkt budget een paar jaar nu actief bezig zijn.
    Als ondernemer zou je toch drie keer bedenken om zich hier in Hollands Kroon te vestigen en dat later je vergunning weer word ingetrokken. Als je vandaag geen problemen heb, dan krijg je het wel over een paar jaar blijkt wel,maar iedere ondernemer is een keer aan de beurt bij Hollands Kroon. Of als je misschien in een netwerk clubje zit, (VVD-er Meskers en CDA-er Theo Groot weet wel welke)dan heb je bij Hollands Kroon wel kans,en zonder problemen.Hup de volgende stichting met enkel vrijwilligers kan zijn papieren klaar maken om tegen zijn eigen gemeente HK. weer naar de rechter te stappen om te gaan bekvechten om een stukje burger participatie. En zo gaat de hele saamhorigheid die nog aanwezig is in Hollands Kroon ook nog eens naar de bliksem en komen de immigranten die helaas niets hebben,ons verder vertellen hoe het verder moet met Hollands Kroon.Ik geef je te bedenken hoe het nu verder moet met Hollands Kroon,maar best is het niet met zo'n overheids bestuur wat hier aan de macht is. Als je ervoor openstaat is er altijd een oplossing te vinden, maar bij Hollands Kroon blijkt dit meestal haast onmogelijk te zijn.Vandaar alle rechtszaken die er al jaren lopen tegen Hollands Kroon!

Poldermolen staat volgens CDA-er Theo Groot na 6 jaar toevallig niet goed,te kort leden en word nu ingetrokken?? De molen word pas als laatste van de 100 molens in 2020 ? geplaatst, waarom nu al het mes op de keel zetten door Hollands Kroon??? Weer de dictatuur opleggen zoals vele al schrijven!
    Word deze poldermolen nu als nog ergens in een lijn opstellen terug geplaatst bij de andere, staat Hollands Kroon dan wel achter dit burger initiatief ? Waarom hebben ze toen zelf vergunning gegeven met RvS aan toe om de molen daar te mogen bouwen en nu plotseling weer intrekken? Welke bezwaren zijn daar op binnen gekomen die nog stand houden! Eerst de bezwaren van een het mega windmolen plan (100molens) door de burgers proberen weg te nemen om hen zelf ook een molen voordeel te gunnen in ruil daarvoor met een eigen molen vergunning te verlenen. En nu het mega wind molenplan na jaren eindelijk voor elkaar is, dan moet het hele poldermolen plan maar weer afgepakt worden, omdat de protesterende burgers toch niets meer kunnen doen tegen het mega plan. Dus blij gemaakt zijn met een dooie mus! Dit is de boel belazeren en het burger initiatief totaal geen gelegenheid geven voor levensvatbaarheid. Is er wel een termijn gesteld in de vergunning hoelang die geldig is om te bouwen??? Dan kan je dat toch later niet als extra voorwaarden opleggen en had je dat meteen moeten doen? De vrijwilligers doen uiteraard hun uiterste stinkende best met hun kleine budget om de boel voor elkaar te krijgen, maar dat heeft meer tijd nodig als een professionele instantie. In Nieuwe Niedorp en andere bouwprojecten is daar toch ook nooit opgelet, en nu bij deze ene windmolen als enig burger initiatief word dat toevallig wel gedaan? Ik vind dit willekeur en zeer twijfel achtend en miskennend van de gemeenteraad die hier met een stem meer toestemming voor geeft voor intrekking van dit plan. PvdA vroeg om de stichting meer gelegenheid te geven omdat het toch niet op een jaar aankomt, wat CDA-er en wethouder Theo Groot absoluut zo van tafel veegde.
    ChristenUnie en Progressief Hollands Kroon ( straks 'Anders') pleitten ervoor de coöperatie die leden werft tot 1 december 2018 de kans te geven voldoende participanten te contracteren.
    De meerderheid van de gemeenteraad stemde voor intrekking!
    We kunnen begrijpen dat de teleurstelling van vrijwilliger en voorzitter Henk van Bodegom enorm groot is en door hem niet is te begrijpen.
    Hij zegt deze slag misschien verloren heeft, maar nog niet de oorlog voor gerechtigheid voor een burger participatie. Dit waar Hollands Kroon zo graag mee op zijn borst klopt in de Media.
    De werkelijkheid is heel Anders, dus moeten we toch in de toekomst toch heel “Anders” gaan stemmen.

Mooi, toch nog één zo'n rotmolen minder.

Het is een rare move van het college, maar kennelijk zien omwonenden deelname aan deze molen niet zitten, dus wat is nu eigenlijk het probleem? Er ontstaat geen windmolengebrek is de Wieringermeer.

Hou toch eens een keer op met die windmolenonzin die de Nederlanders miljarden aan subsidie kost en hele gezinnen in de armoe stort.