'Onderste steen glyfosaat moet boven'

• woensdag 7 februari 2018
  • Categorie: , ,
  • Straatsburg - Een speciale commissie van het Europees Parlement gaat binnenkort onderzoeken hoe pesticiden toegelaten worden op de Europese markt.

verslaggever Straatsburg  7-2-2018

Een meerderheid stemt in met de oprichting van het comité naar aanleiding van de recent verlengde vergunning met vijf jaar voor de omstreden onkruidverdelger glyfosaat.

De glyfosaatvergunning werd mede gebaseerd op het oordeel van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) dat de stof niet kankerverwekkend is.

Volgens tegenstanders was de autoriteit echter niet kritisch genoeg over onderzoek dat chemiereus Monsanto, producent van het glyfosaathoudende middel Roundup, heeft aangeleverd.

De parlementscommissie zal ook naar mogelijke belangenconflicten kijken. ,,Het is tijd dat de onderste steen boven komt'', zegt EU-parlementariër Anja Hazekamp (Parttj voor de Dieren).

De commissie kan getuigen oproepen en niet-openbare studies opvragen. CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik acht de instelling van een onderzoekcommissie 'totaal onnodig en overbodig, een verspilling van belastinggeld'.

Noordhollands Dagblad

Heeft CDA, mevr. Schreijer-Pierik soms boerenbelangen en vergeet zij wellicht dat het om gezondheid van mensen kan gaan en wellicht ook de dood van bijna alle bijen in Nederland?

h.oldeboom zei

Aha, een commissie en nog wel een speciale. Dat moet lukken, of niet soms?

Door overheden of EU aangestelde commissies bestaan vrijwel altijd uit vriendjes of vriendjes van vriendjes, of familieleden van bestuurders die geen enkel belang hebben bij een onafhankelijk onderzoek, dus vandaar de vriendjes enz. zodat ze er van verzekerd zijn dat de uitslag voor hen positief is, meestal niet voor de burgers.