Luyt moet schepen verslepen

• maandag 5 februari 2018
  • Hollands Kroon - Den Oever - Burgemeester geeft Oevers dokbedrijf tot vanmiddag, zodat aannemer damwanden kan slaan.

Martijn Gijsbertsen 5-2-2018

Machinefabriek/dokbedrijf Luyt in Den Oever moet vijf schepen, die voor onderhoud en reparatie in de Visserijhaven aan de kade liggen, daar voor vanmiddag vijf uur hebben weggehaald.

Burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon heeft dat verordonneerd, omdat onderaannemer Hakkers op die plek anders niet verder kan met het slaan van damwanden voor het verbreden van de kade. Dit gebeurt in opdracht van het waterschap vanwege de dijkversterking in Den Oever.

Waar de schepen naartoe moeten, is Luyt niet bekend. Geeft het dokbedrijf geen gehoor aan de opdracht van Nawijn, dan worden de schepen door de gemeente versleept en krijgt Luyt de rekening.

Het bedrijf en Hollands Kroon liggen al in de clinch, onder meer over compensatie na een misgelopen subsidie voor de bouw van een nieuwe schepenlift. Directeur Jacoline Luijt is met stomheid geslagen en stelt dat Luyt op de mogelijk tijdelijke locatie, naar verluidt de pier nabij de visafslag, absoluut niet uit de voeten kan.

Ongeschikt

,,Dit is zeer problematisch. Eerder besproken alternatieven zijn volstrekt ongeschikt en onwerkbaar. "De werkkade moet dichtbij gelegen en bereikbaar zijn voor onder meer een mobiele hijskraan van veertig ton", stelt zij.

,,Maken we gebruik van de elektriciteitskasten van de gemeente daar, dan springen direct de stoppen eruit: ze zijn totaal niet geschikt voor ons werk."

Luijt wijst op de afspraak dat het bedrijf pas uit haar vertrouwde hoek hoeft te verhuizen, wanneer de nieuwe kade bij het havenkantoor is voltooid.,,Die is niet klaar, dus kunnen wij niet gehouden worden aan medewerking van ineens opgelegde tussentijdse verplaatsing."

De directeur wil het gebod van de burgemeester op papier en hoopt op spoedoverleg vandaag.

,,Verkassen binnen één werkdag is niet reëel."  Luyt heeft de burgemeester per brief laten weten Hollands Kroon voor alle schade en extra te maken kosten aansprakelijk te stellen.

Hoewel partijen op ramkoers liggen, ontkent gemeentewoordvoerster Noortje Slot dat Hollands Kroon Luyt de duimschroeven aandraait. ,,Het verplaatsen van de schepen heeft niets te maken met kwestie over tegemoetkoming en de nieuwe schepenlift. Aan anderen is ook verzocht schepen van deze plek weg te halen, die vraag is ook Luyt gesteld. Het hoogheemraadschap moet werk kunnen uitvoeren."

Noordhollands Dagblad

Bakker zei

Gemeente en Waterschap zijn 4 handen op 1 buik. Dat het dagelijks bestuur van het Waterschap gedomineerd wordt door VVD, CDA en PvdA zegt alles over de onafhankelijkheid van het Waterschap, ze zijn niet onafhankelijk. Dus de Gemeente verschuilt zich achter het Waterschap en dat komt ze natuurlijk perfect uit om Luyt te dwarsbomen. Op naar de volgende rechtszaak met Hollands Kroon als triest middelpunt.

Van Alphen zei

Misschien dat Luyt kan aantonen dat zijn dok onmisbaar is voor de aardappel en bloembollenteelt, gegarandeerd dat het probleem als bij toverslaag is verdwenen. Boeren als wethouder Groot en Nawijn(is een lompe boer) hebben niets op met visserij gerelateerde bedrijven, dus die moeten kapot en dat lukt ze aardig. Daarentegen kunnen bollen- en aardappelbedrijven doen en laten wat ze goeddunken, hierbij ijverig geholpen door gemeente en RUD die iedere overtreding met de mantel der liefde zullen bedekken en al bedekt hebben.

Je zou toch verwachten dat dit besproken is, en dat er duidelijke afspraken gemaakt zijn over hoe, wie, wat, waar, wanneer. Zijn die afspraken er wel op papier, dan blijft Hollands Kroon opnieuw in gebreke. Dan maar met veel machtsvertoon van politie de schepen laten wegslepen? Dat zou een nieuw dieptepunt zijn, in een gemeente die door dieptepunten gekenmerkt wordt. En er is niemand die de verantwoordelijkheid neemt voor die dieptepunten, dat geeft aan dat de kernwaarden van Hollands Kroon ver beneden de kernwaarden ligt van normale mensen in Hollandse Kroon die niet structureel liegen en bedriegen.

Propaganda pers NH.dagblad & HK. vertaald per direct de dominerende taal van Hollands Kroon waarschijnlijk gedicteerd door burgemeester Nawijn en gemeente woordvoerster Noortje Slot.
    Zulke communicatie hoort van zelf helemaal niet in de krant te staan! Oke, maar waar lezen de lezers dan de stukken van de andere kant van de medaille???? Die worden angstvallig achterwegen gelaten en ingezonden stukken worden het liefst geweigerd of gecensureerd.
    Oke,abonnees zeg je dure krant op en meld je aan bij de gratis digitale JAS krant voor eerlijk en oprecht nieuws.
    Word ongetwijfeld vervolgt.

Mr. X zei

Zeg Uw abonnement op tv/radio omroepverenigingen en krant toch op. Zo verliezen zij hun legitimiteit en recht op subsidie; de wens van de bevolking onpartijdig nieuws aangeleverd te krijgen vervullen zij al lang niet meer en U wordt, op Uw kosten, voortdurend belogen en bedrogen door het samenwerkingsverband media en politiek.