Hollands Kroon trekt stekker uit 'Poldermolen'

• dinsdag 6 februari 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwerf - Hollands Kroon dreigt de stekker uit de zogeheten 'Poldermolen' tussen het Van der Valkhotel en het volkstuinencomplex langs de A7 in Wieringenuerf te halen.

Martijn Gijsbertsen

Zijn er begin maart niet genoeg aanmeldingen uit de regio voor een aandeel in de enige turbine in Windpark Wieringermeer (honderd windmolens) die door 'omwonenden' mag worden geëxploiteerd, dan trekt de gemeente de verleende vergunning in.

Er zijn volgens burgemeester en wethouder minimaal 2800 inwoners en 160 bedrijven nodig om de Poldermolen - met een prijskaartje van circa 4,5 miljoen euro - te kunnen bouwen.

Tot dusverre zijn er circa 150  aanmeldingen om mee te investeren in windenergie. Bij getallen in die orde van grootte is er volgens Hollands Kroon geen noodzaak of verplichting tot realisatie.

Financiering

Henk van Bodegom, voorzitter van de coöperatie die leden voor de Poldermolen werft, stelt dat 400 tot 1500 inschrijvers voldoende moet zijn en er voor het project sowieso 'externe financiering is gevonden'. ,,Daardoor is het mogelijk de windmolen in principe neer te zetten en te exploiteren, maar kunnen belangstellenden voor windkavels zich tussentijds kunnen blijven aanmelden."

De gemeente heeft in 2006 reeds om een haalbaarheidsonderzoek gevraagd, waarvan de resultaten op 1 juni 2017  op tafel hadden moeten liggen. Die datum is later verplaatst naar 1 maart 2018. Een nieuw verzoek om uitstel tot 2020 is nu geweigerd.

,,Wij kunnen de redenatie van de gemeente, die als een van de groenste van Nederland te boek wil staan, niet goed volgen", reageert Van Bodegom.

,,Als de gaskraan van minister Wiebes dicht moet, is elk stapje richting een meer duurzame samenleving er één. In onze ogen is de bouwvergunning onherroepelijk en staat die geheel los van de animo. Hollands Kroon heeft de mond vol van burgerparticipatie, maar schuift dit initiatief op deze manier wel heel lichtvaardig opzij."

Noordhollands Dagblad