Een zonneweide van 15 ha kost 700 ton aardappelen

• vrijdag 9 februari 2018
  • Categorie: , , ,
  • ,,Landbouwgrond opofferen voor zonnepanelen? Dat hoeft helemaal niet. Er zijn genoeg daken en andere mogelijkheden.
    Ed Dekker 9-2-2018
    Zoals panelen laten dienen als geluidsschermen langs snelwegen.” Deze suggestie doet Sylvia Buczynski, lijsttrekker van de PvdA in Hollands Kroon.
    Met dit idee komt ook Merieke Bredewold, in Schagen de nummer één van Wens4u. De vrouwen en de andere achttien lijsttrekkers van de politieke partijen in Hollands Kroon en Schagen reageren op een van de verkiezingsstellingen van deze krant. Deze stelling luidt: zonneparken in weilanden moeten overal kunnen.
    Veel partijen willen het platteland met rust laten, zeker voorlopig. Panelen kunnen volgens Buczynkski ook in gevels worden verwerkt. ,,De ontwikkelingen met zonnepanelen gaan heel snel. De nieuwste panelen leveren zelfs bij diffuus licht voldoende op. En ze hoeven niet op het zuiden gericht te zijn.” Ook wijst zij op een park met kunstobjecten die bestaan uit zonnecellen.

Schagen

Jelle Beemsterboer (lijsttrekker CDA-Schagen): ,,Zonneweides mogen op niet-agrarische grond: lege industrieterreinen en bij waterzuiveringsinstallaties. En op onrendabele percelen: langs autowegen en drassig land van waterbergingen.”
    Ingo Kroon (VVD-Schagen) laat deels een ander geluid horen, net als Frans Jansen (D66-Schagen). Van deze partijen mag een zonneweide dichtbij het boerenbedrijf, op de agrarische bouwkavels.
    Panelen in het open land mogen van Jansen alleen na een landschappelijke studie. Bij daken heeft Hans Heddes (PvdA-Schagen) ook scholen, sporthallen en gemeentelijke gebouwen op het oog. Voor Perry Vriend (Seniorenpartij Schagen) mogen zonneweiden alleen als die ’de zichtlijnen’ in het open landschap niet verstoren. Ook mogen ze niet direct vanaf de weg of fietspad te zien zijn.
    Hans Kröger (JESS, Schagen) zet niet bij voorbaat een hek om de polder. ,,Inpassing in de omgeving is eerste vereiste. Ons attractief buitengebied mag niet worden volgeplempt.” Hij pleit voor een ’maatschappelijke discussie’.
    Wim Rijnders (SP-Schagen) wil ’zoveel mogelijk’ zonnepanelen in het groen toestaan. ,,Maar niet waar zij het landschap voor tientallen jaren verpesten. Toeristen willen niet recreëren tussen velden vol panelen.”
    Zonnepanelen op parkeerplaatsen. Te zetten op enige hoogte. Ze kunnen dan dienen als schaduw voor auto’s. Merieke Bredewold (Wens4u, Schagen) verwacht daar veel van. Zij heeft meer locaties voor panelen op het oog. Vooral platte daken van grote boerenschuren en van bedrijfsdaken op bedrijventerreinen. Zonnepanelen in weilanden wijst zij niet helemaal af. ,,Op sommige plaatsen kan het misschien best. Maar zeker niet overal.” En zij ziet dus panelen als geluidsschermen langs snelwegen.
    Resoluut wijst Friso Teerink (Duurzaam Schagen) de stelling af. ,,Oneens. Ons buitengebied is uniek, is cultuurhistorisch van groot belang.” Dat gaat Lambert Riteco (GroenLinks-Schagen) te ver. Panelen mogen van hem, onder voorwaarde van overleg met omwonenden. ,,En rekening houden met landschap en historie.”

Hollands Kroon

,,Het huidige landschap is mooi en moet zo blijven”, benadrukt Jip Pankras (lijsttrekker Senioren Hollands Kroon). ,,Panelen op zee leveren meer rendement op.” Met daken van woningen en kantoren kom je al een heel eind, reageert Henk van Gameren(Lada, Hollands Kroon).
    Volgens Theo Meskers (VVD-Hollands Kroon) is alle agrarische grond in de gemeente nodig voor de voedselproductie. ,,En industriegrond om ruimte te geven aan de groeiende economie. Ook voor extra woningbouw is grond nodig.” De liberale voorman zet volop in op daken. Ook dringt hij aan op een oplossing om overproductie van stroom op te kunnen slaan voor de winter.
    Theo Groot (CDA-Hollands Kroon) heeft braakliggende bedrijventerreinen en onrendabele gronden op het oog. Met dat laatste doelt hij op ’overhoeken’. Liesbeth Vlietstra (D66-Hollands Kroon) is het oneens met de stelling, maar laat geen absoluut ’nee’ horen tegen zonneweiden in het open gebied. Volgens haar is de kans groot dat weilanden in aanmerking komen voor panelen.
    Vlietstra: ,,We moeten dan niet zomaar voorbij gaan aan eventuele bezwaren van omwonenden of natuurorganisaties. Daarom kijken wij eerst liever naar daken van agrariërs en industriële bedrijven.”
    Voor Johan Paul de Groot (ChristenUnie-Hollands Kroon) moeten ’kostbare voedselgronden’ buiten schot blijven. ,,Zonnepanelen hebben een uitstekend rendement op daken. En op gronden die tijdelijk braak liggen. Maar ze mogen niet de plaats innemen van gewassen.”
    Met een rekensom licht De Groot zijn mening toe. ,,Het kost een oppervlakte van vijftien hectare om met panelen dezelfde opbrengst te krijgen als windturbine De Ambtenaar bij Medemblik. Dat zou dus ten koste gaan van ongeveer zevenhonderd ton aardappels. Niet doen.”
    Dorien Sybenga (Anders, Hollands Kroon): ,,Panelen horen op daken. Straks kunnen ze ook op gevels van gebouwen. Als daar geen ruimte meer is, kan landbouwgrond worden benut.”
    Opent Onafhankelijk Hollands Kroon de deur naar verdere industrialisering van het platteland? Het woord is aan de kiezer. Lijsttrekker Alexander Bügel van Onafhankelijk Hollands Kroon ziet de directe omgeving van windmolens in de polder als prima plek voor zonepanelen. Als voorbeeld noemt hij in zijn reactie op de stelling ’Zonneparken op weilanden moeten overal kunnen’ het komende Windpark Wieringermeer.
    Vanwege het woordje ’overal’ wijst Bügel de stelling af. Toch laat hij het platteland niet links liggen. Het boegbeeld van Onafhankelijk Hollands Kroon (nu één zetel in de raad) ziet mogelijkheden voor ’grote clusters’ van zonnepanelen in open gebieden.
    Die clusters kunnen volgens Bügel niet ’willekeurig’ worden geplaatst. ,,Daar zitten haken en ogen aan, op het technische vlak. Hoe moet je de stroom kwijt? Clusteren rond windmolens kan wel. Zoals het Windpark. Daar komen kabels. Via deze infrastructuur kan je gemakkelijk de stroom afvoeren die zonnepanelen hebben opgewekt.”
    Noordhollands Dagblad

Dat zijn 2 vliegen in 1 klap voor de boeren; aardappelen duurder en subsidie voor stroom op de kop toe. Kan het nog mooier? Goed gedaan VVD en CDA!