Bezwaar uit Aartswoud tegen crossterrein

• woensdag 21 februari 2018
  • Aartswoud -  - Bewoners van Aartswoud verzetten zich tegen de komst van een crossterrein op ruim een kilometer afstand van het dorp.
    Coen van Luijtgaarden 20-2-2018

De stichting Noord-Hollandse Geluid Sporten Phoenix heeft concrete plannen gepresenteerd voor de aanleg van een crossterrein in de hoek Groetweg/Alkmaarseweg. Die locatie ligt weliswaar in de gemeente Hollands Kroon, maar heeft grote gevolgen voor Aartswoud, dat onder buurgemeente Opmeer valt. Zo vinden de inwoners van Aartswoud.

Dorpelingen voelen zich 'misleid' en hebben aangekondigd te komen inspreken tijdens de raadsvergadering van donderdag 22 februari. Dan behandelt Hollands Kroon dit dossier, dat een lange geschiedenis kent.

In Aartswoud heeft zich een actiecomité gevormd, onder leiding van Peter Zeilstra. Die steekt meteen van wal: ,,Aanvankelijk was het plan helemaal van de baan, maar plotseling moet alles nu ineens voor de gemeenteraadsverkiezingen erdoor gedrukt worden. Wat ons stoort, is de gebrekkige voorlichting. Wij zijn nergens van op de hoogte gebracht, terwijl dit enorme consequenties heeft voor Aartswoud. Wij pleiten er om te beginnen voor dit over de verkiezingen heen te tillen. Want je moet niet over je graf heen willen regeren met zo'n gevoelig onderwerp. Je moet hier vooraf alle partijen in betrekken. Dus ook Aartswoud. Laat ik een ding voorop stellen: Wij zijn niet tegen een crossbaan, maar wel tegen deze locatie!"

Volgens de actiegroep Bespaar ons Lawaai die zich heeft aangesloten, goochelt de stichting Geluid Sporten Phoenix met cijfers en feiten. ,,Ze zeggen maximaal twee uur per dag te crossen en dat er hooguit 85 decibel wordt geproduceerd. Dan staan hier de kopjes te trillen op tafel", zegt Fred Metz. ,,Het blijft niet bij crossen, ze gaan er ook aan de gang met drones en willen ook tractorpulling gaan doen. Dat maakt een hels kabaal. Hun exploitatieopzet is gebaseerd op veel meer dan crossen alleen. We worden gewoon in slaap gesust."

Volgens natuurfotografe Hanneke de Boer vormt het crossterrein een bedreiging voor de flora en fauna. ,,Er komen zeldzame dieren voor, waaronder ooievaars en ook de boommarter. ]e moet geen kwetsbaar natuurgebied opofferen voor een crossterrein."

Voorzitter Gerard Meereboer van de stichting Geluid Sporten Phoenix vindt dat 'tegenstanders voor de muziek uitlopen'. ,,Dit gaat alleen over de milieu-effectrapportage en we zijn altijd bereid op vragen te antwoorden.Iedereen is hiervan op de hoogte gebracht."

Noordhollands Dagblad