Zeshonderd handtekeningen voor openhouden publieksbalie Hollands Kroon

• zaterdag 27 januari 2018
  • Hollands Kroon - De lijsten werden donderdagavond aangeboden aan de gemeenteraad.

Mike Deutekom
    De gezamenlijke vrouwenverenigingen in de Wieringermeer hebben - op drie na - zeshonderd handtekeningen opgehaald ter ondersteuning van hun verzoek richting de gemeente Hollands Kroon om de publieksbalie voorlopig niet te sluiten. De lijsten werden donderdagavond aangeboden aan de gemeenteraad.
    Het Katholiek Vrouwengilde, Passage en Vrouwen van Nu vragen met hun actie aandacht van de gemeente voor de grote groep oudere vrouwen (maar ook mannen) die niet met een computer overweg kunnen. ,,De digitalisering kunnen en willen we niet tegengaan’’, zei inspreekster Liesbeth Ganzinga (Vrouwen van Nu) namens de drie vrouwenverenigingen. ,,Zelf maken wij er ook graag gebruik van. Maar er is een grote groep onder onze leden die niet digitaal actief is. Onder de Vrouwen van Nu is dat twintig procent en bij het KVG en Passage circa vijftig procent. De gemeente biedt wel aan training te gaan geven, maar daar bereik je een grote groep evengoed niet mee. Zelf hebben we ook cursussen aangeboden maar dat heeft niet geleid tot een grote verbetering bij onze leden.’’
    De vrouwenverenigingen vragen de gemeenteraad ’de menselijke maat in het oog te houden’. ,,Zorg dat telefonisch en persoonlijk contact mogelijk blijft. Het liefst met een vast aanspreekpunt op een vaste plek op een vaste tijd’’, stelt Ganzinga.
    De gemeente wil het loket op termijn wel sluiten maar deze vervangen door digitale dienstverlening én ambtenaren die bij mensen thuis komen als zij niet met computers overweg kunnen.

Noordhollands Dagblad