Veel steun voor petitie tegen flexwerkpanden

• vrijdag 5 januari 2018
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon -  Slootdorp - De 'Stichting aankoop en exploitatie Joods werkdorp Slootdorp' heeft tot dusverre zo'n elfhonderd handtekeningen verzameld tegen de bouw van huisvesting voor bijna driehonderd buitenlandse seizoensarbeiders op het terrein aan de Nieuwesluizerweg.
    Martijn Gijsbertsen 5-1-2018

Eigenaar Joep Karel uit Bergen wil op de plek waar ooit zestien barakken hebben gestaan voor gevluchte Joden, die tussen 1934 en 1941 in Slootdorp een vakopleiding genoten, zeven panden plaatsen voor buitenlandse flexwerkers.

Dat stuit de stichting, die in totaal vier online petities is gestart, tegen de borst. Zij heeft het monumentale hoofdgebouw op het oog voor vestiging van een herinneringscentrum, museum en culturele activiteiten. De stichting vreest verkeersdrukte en overlast in de buurt van dat pand met een beladen verleden.

De actie loopt in ieder geval tot eind deze maand door. Bedoeling is de handtekeningen te overhandigen aan de gemeente Hollands Kroon. Die moet, net als de provincie, nog groen licht geven voor het miljoenenproject van Karel.

Lobby

De stichting is een lobby gestart om politieke partijen ervan te overtuigen dat het plan van de eigenaar niet op die plaats past. Of het project doorgang kan vinden, hangt mede af van uitkomsten van provincie-onderzoek naar de behoefte aan en geschikte locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten.

Noordhollands dagblad

Sam Kooy zei

Groenlicht van Hollandskroon kan je verwachten. Zeker nu ene wethouder Groot daar de dienst uitmaakt. Uiteraard zal hij ook in dit geval dezelfde beweegredenen gebruiken als destijds bij de vergunning aan ZAP in Van Ewijcksluis. Slappe gelul als "Ik kan niet anders". Nu mijn heer Groot: "Dan doe jij maar anders ". Trouwens. je bent toch Wieringermeerder ?

Je kunt het bijna niet geloven dat de Joodse gemeenschap weer de dupe is van deze ongelooflijke shit gemeente met de naam Hollands Kroon.

Mr. X zei

De meeste mensen zullen het niet weten; maar dat Joodse werkdorp was een instelling waar uit Nazi-Duitsland afkomstige (verdreven/gevluchte) Joodse jongens moesten werken en wellicht ook iets leren. Belangrijk was vooral dat werken want de Wieringermeer was nog in een ontginningsfase en daar konden die kinderen mooi aan meewerken. In de oorlog is ongeveer de helft van die kinderen afgemaakt door hetzelfde land dat ook nu weer op dit continent aan de touwtjes trekt en ook nu willen de profiteur-Hollandertjes daar werkers uit den vreemde in huisvesten zonder zich ook maar enige rekenschap te geven aan dat onwezenlijke drama dat zich daar voor en tijdens WO2 heeft afgespeeld; namelijk het profiteren van gevluchte/verdreven kinderen die door de Staat der Nederlanden aan het werk gezet zijn in de vette modder van de Wieringermeer en waarvan vervolgens de helft omgekomen is in de doodsfabrieken van Duitsland.
    Vooral in deze tijd, waarin de geschiedenis zich weer dreigt te herhalen en gemarcheerd wordt onder leiding/bevel van Duitsland op zowel dit continent als in ons land met zijn van hoog tot laag achterbaks bestuur, is het aantasten van een monument zoals het Joodse werkdorp, niets anders dan een poging de geschiedenis en daarmee het collectief geweten schoon te wissen opdat dezelfde fouten als vroeger opnieuw gemaakt kunnen worden.

Het roemruchte signaal van het Joodse Werkdorp.
    De partijen die uit geloofsovertuiging proberen Hollands Kroon te besturen, moeten hier juist als eerste voorbeeld voor opkomen om dit monument in deze toekomstige vorm zo te behouden en uit te breiden als signaal voor de al wispelturige wereld. Maar ook deze partijen laten het helemaal afweten dus wat is de geloofsovertuiging en respect in deze tijd gebleven op een eerlijke manier nog waard! Wethouder Dhr.Groot van het CDA, we wachten uw deal met gespannen houding af, maar vrezen uit ervaring het ergste.