Polderpark in Anna Paulowna lijkt stapje dichterbij

• woensdag 24 januari 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - De bouw van ruim veertig seniorenwoningen tussen de Molenvaart en natuurgebied Kruiszwin in Anna Paulowna, project Polderpark, lijkt een stapje dichterbij.
    Martijn Gijsbertsen 24-1-2018
    Nu een door de provincie ingeschakelde deskundige tot de slotsom komt dat de grond niet als ’aardkundig monument’ kan worden bestempeld, is de eerste hobbel op weg naar uitvoering genomen.
    Woningbouwvereniging Anna Paulowna (WBVAP), zo’n tien jaar eigenaar van de bijna drie hectare bouwgrond en initiatiefnemer van het miljoenenproject, had dat standpunt al meermaals verkondigd.

Expert

,,Dat we daarin nu bevestiging krijgen, notabene door dezelfde expert die wij eerder in de arm hebben genomen, is op zich positief’’, stelt corporatiedirecteur Ben Broxterman.
    ,,Het is nu klip en klaar dat dit geen belemmering meer voor het plan hoeft te vormen. Alleen zijn we er daarmee nog lang niet.’’

Horde

Mocht de provincie de beschermde status van de bouwgrond wijzigen - Gedeputeerde - en Provinciale Staten moeten daarover nog definitief besluiten - dan staat WBVAP een volgende horde te wachten.
    ,,Omdat het terrein buiten stedelijk gebied ligt, moeten we ook nut en noodzaak van woningbouw op die plek aantonen.’’

Behoefte

,,Dat is een lastiger kwestie, al bestaat er in Anna Paulowna aantoonbaar behoefte aan grondgebonden, levensloopbestendige huizen nabij centrumvoorzieningen.’’
    Vorig jaar pleitte de Lokaal Samenwerkende Bonden van Ouderen (LSBO) in Hollands Kroon in het Noordhollands Dagblad nog voor het Polderpark.

Handtekeningen

Jaren geleden zijn voor bouw van seniorenwoningen 2500 handtekeningen opgehaald.
    Broxterman: ,,Maar van die vraag vanuit de markt zijn ze in Haarlem, zo blijkt in de praktijk, niet zo snel van overtuigd. We gaan proberen, samen met de gemeente, ook die muur te slechten.’’
    Het project bestaat uit drie hofjes met woonblokken. Via een wandelroute moet het Polderpark in verbinding komen te staan met de nabijgelegen Poldertuin.

Noordhollands Dagblad