Omwonenden schrikken van molenplan Kennemerwind

• donderdag 4 januari 2018
  • Burgerbrug -  Omwonenden van de negen windmolens tussen Burgervlotbrug en Zijpersluis schrikken van het plan van eigenaar Kennemerwind om de turbines te vervangen.
    Ed Dekker

Verenigd in de Werkgroep Polder F hebben zij eerder met succes zich verzet tegen een ander plan van Kennemerwind.

Het nieuwe plan roept bij Werkgroep Polder F veel vragen op. ,,Moeten wij opnieuw in actie komen?", aldus Riet Dapper uit Burgerbrug. De werkgroep bestaat verder uit Diana Veenstra, Han Hirschman en Aad Kramer. ,,Hoeveel geluid produceren de nieuwe molens. Hoe zit het met slagschaduw?"

Volgens voorzitter Felix Olthuis van de coöperatieve windenergievereniging Kennemerwind is nog veel onzeker. ,,De huidige molens zijn aan het eind van hun levensduur. Vervanging door turbines met een vrijwel zelfde hoogte en vermogen is een van de opties." Olthuis wilde niet zeggen om welke andere opties het gaat. In haar jongste nieuwsbrief schrijft Kennemerwind het 'voornemen' te hebben tot vervanging. Niets over 'andere opties'.

De landelijke belangenvereniging Omwonenden Windturbines is 'verbaasd' over het plan van Kennemerwind. ,,Het duurzame aandeel van dergelijk kleine molens is marginaal. Dit gaat alleen maar om subsidie vergaren en windrechten veiligstellen", zegt bestuurslid Edwin van Stam uit Anna Paulowna.

Olthuis: ,,Marginaal? Alle beetjes helpen." Volgens hem is geen vergunning nodig voor de vervanging.

Noordhollands Dagblad

Waarom zou geen vergunning nodig zijn voor die vervanging?

Bakker zei

Alle beetjes helpen?
    Windenergie, een aandeel van maximaal 1,5% van het totale energieverbruik in Nederland.
    Wat een ongelooflijke dwaasheid om de Nederlandse bevolking er voor te laten bloeden.

Subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie, subsidie en nog een keer subsidie. En als er dan nog meer geld is nog meer subsidie. En als ze dan eindelijk vervangen moeten worden geven we ze nog een keer subsidie. Als de boeren ze zo graag willen en het zoveel oplevert als ze zeggen betalen ze het zelf maar. Maar ja, laffe burgers in Nederland met hun Groen(s)links gelul. Ze trappen overal in. En dan dreigen dat ze hun kleinkinderen een slecht land achterlaten!! Kinderen en dreigen; werkt altijd. Zie de inzamelacties voor Afrika. Dikke buiken en tranende ogen. Ik zou ze condooms brengen!
    Wellicht wat kort door de bocht voor velen maar het is de enige manier.
    Nog een jaar of 10 dan is ons land vergeven van de negers zonder opleiding, en zonder moraal maar ze vreten wel onze verdiende welvaart op. Kijk naar Engeland; de ziektekosten zijn niet meer te verantwoorden door de negers die van alles gebruik maken en er NIETS, NADA, NOTHING voor terugleveren. Onze hardwerkende ouders maken dit gelukkig niet meer mee.
    WEG MET SUBSIDIE! Ga in maart verstandig stemmen!
    Ben net op, nu al weer een boos stukje geschreven maar ja, iemand moet het doen.